Kina kjøpte laks til 114 kroner kiloet etter flyfrakt-trøbbel

Nyheter
0

Heftig premie for oversjøisk frakt.

Krigen i Ukraina har skapt store utfordringer for flyfrakt av laks fra Europa til Øst-Asia. Flere av de mest sentrale luftkorridorene går over russisk og ukrainsk territorie, og befrakterne har, som en følge av den pågående krigen, måttet omdirigere sine flygninger.

Ifølge fraktselskapet DB Schenker har flyfraktkapasiteten blitt redusert med 20 prosent «over natten». Samtidig har flyselskapene fått lengre flytid, redusert kapasitet og dyrere drivstoff.

Les også: Slik hemmer Ukraina-krigen flyfrakten av laks

Kina er en av de ledende importørene av flybåren laks. Landet har også en rigid håndtering av laks knyttet til covid-19-restriksjoner. Dette, kombinert med de nevnte flyfraktutfordringene, bidro til at kinesiske importører bladde opp hele 114,38 kroner kiloet (levert den norske grense) for laks importert fra Norge i forrige uke. Det viser eksportstatistikk fra Norges sjømatråd.

Kina importerte 557 tonn fersk laks via flyfrakt i uke ni. Det tilsvarer 30 fullastede vogntog.

Arkivbilde. FOTO: Andreas Witzøe

Det var imidlertid ikke bare kinesiske kunder som måtte betale dyrt for den flybårne laksen.

Sør-Korea betalte 107,89 kroner. Vietnam (103,28 kroner), Israel (99,99 kroner), Sør-Afrika (99,80 kroner), USA (97,90 kroner), Thailand (97,26 kroner), Singapore (96,67 kroner) måtte også betale en betydelig prispremie for fisken.

Gjennomsnittlig eksportpris (levert den norske grense, herunder også fastpriskontrakter) var 83,80 kroner sist uke.

Flyfraktet laks er primært storlaks, pakket i en noe dyrere emballasje enn ordinære kasser.

Kart: Flightradar