Hanna Dåvøy Rørtveit har tatt en litt utradisjonell vei inn i sjømatnæringen. Koronaen er en del av forklaringen.
Rørtveit har vokst opp i Høyanger kommune på sørsiden av Sognefjorden. I oppveksten hadde hun fast sommerjobb hos ørretoppdretteren Osland Havbruk.
Etter at hun var ferdig med en bachelorgrad fra radiolinjen i Volda, dro Rørtveit til Oslo for å begynne på et masterløp i strategisk kommunikasjon. Deretter snublet hun raskt inn i havbruksnæringen. Nå jobber hun som kommunikasjonsrådgiver hos Salmon Group.
– At jeg reiste til Oslo og begynte på strategisk kommunikasjon, var ganske tilfeldig. Korona har mye av skylden for det, egentlig. Jeg var ferdig i Volda våren 2020 og koronaen herjet, så kom jeg over kommunikasjonsstudiet og søkte, forteller hun til iLaks.
Kaffe i halsen
Før Salmon Group-jobben arbeidet hun i kommunikasjonsavdelingen til Sjømat Norge. Dit hadde hun søkt seg etter gode råd fra gudfaren sin Geir Helge Østerbø. Østerbø var tidligere samfunnskontakt hos Osland Havbruk.
– Vi fant vel ut sammen, at dersom det er en næring som trenger flere folk innad i kommunikasjon, så er jo det sjømatnæringen, forteller Rørtveit.
– Vi skulle ha praksis i masterløpet, så da bare heiv jeg ut en sånn søknad til Sjømat Norge. Og de satte jo kaffen i halsen, for de trodde jeg hadde sendt den feil, ler hun.
Hun tror at grunnen til at de ble overrasket var at hun ikke hadde den tradisjonelle bakgrunnen for dersom søker seg til næringen. Det er gjerne dem med utdanning innen fiskehelse, ingeniørstudier eller havbruksdriftsdrifts- og ledelsesutdanning som søker seg dit.
– De var ikke vant til at det rant over av søknader fra folk som hadde kommunikasjonsbakgrunn, og som ville inn i næringen. Så de tok meg virkelig i mot med åpne armer, smiler hun.
Next generation
Hos Sjømat Norge ble hun involvert i prosjektet Next Generation Seafood.
– Jeg ville hjem til Vestlandet. Så da jeg hadde levert masteren min flyttet jeg opp til Bergen og jobbet i Bergensavdelingen til Sjømat Norge, beretter Rørtveit.
Hun møtte Salmon Groups administrerende direktør Jan Olav Langeland i forbindelse med en presentasjon av Next Generation Seafood-prosjektet. Han ble åpenbart imponert over sogningen.
– Han spurte meg om jeg hadde lyst til å hoppe over til Salmon Group, forteller hun.
Salmon Group har en liten og tett organisasjon på fire personer. I tillegg til Langeland og henne selv, består den av Bjørn Morten Myrtvedt, som er leder for produkt – fôr og genetikk, og leder for innkjøp og bærekraft Christine Lyngsgård Larsen.
Lokal verdiskaping og rekruttering
Det som veide tyngst for beslutningen om å skifte beite var det faktum at hun hadde vokst opp i en liten bygd, der hun hadde sett hvordan havbruk hadde gjort en forskjell.
– Jeg har vokst opp med det, og har sett hvor stor rolle det spiller, sier hun engasjert.
Hun utbryter:
– Jeg har jo et litt ekstra brennende hjerte for små og mellomstore lokaleide virksomheter.
Nå har hun snart jobbet to år hos i nettverksselskapet. Nylig var hun i Nordfjord for å arrangere et settefisk-seminar. Der var hun matchmaker.
Rørtveit legger ikke skjul på at hun er opptatt å engasjere seg bredt hos Salmon Groups eiere, ikke minst innenfor rekruttering.
– Ja, jeg brenner veldig for rekruttering. Behovet for kompetanse ute hos selskapene er stort, og etterhvert vil behovet for enda mer spisset kompetanse øke, påpeker hun.