Tidligere idag rapporterte iLaks om den høye aktiviteten og inntjeningen i brønnbåt-sektoren. 2015 var et år preget at flåteknapphet og høye fraktrater.
Les også: Nå koker det i brønnbåtmarkedet
– Jeg har en kommentar til dagens oppslag i iLaks.no om brønnbåtrederienes resultat for 2015. Min kommentar endrer ikke på den virkeligheten du beskriver for bransjen, men gir ett mer korrekt bilde av Intership i den grad det har interesse utenfor våre kontorlokaler, skriver Ole Peter Brandal i en epost til iLaks.
Brandal er tidligere toppsjef i Sølvtrans, og leder nå et annet og ganske nyetablert brønnbåtrederi, Intership, fra sin base på Hareid.
Oppbyggingsfase
– Inntektene for Intership AS i 2015 var knyttet til byggeoppfølging for «Inter Caledonia», som ble levert fra Besiktas Shipyard i mars 2016, samt management-honorar fra de heleide datterselskapene Intership BC Corp og Intership Norge AS. Det var i disse to datterselskapene hovedaktiviteten skjedde. Vi er nå i oppbyggingsfasen, og kommer under de aktivitetsnivå som krever revidert konsernregnskap, så inntil regnskapstallene for 2016 foreligger er det vanskelig å finne omsetning og resultat ad offentlige veier. Våre konsoliderte konserntall for 2015 var som følger:
Omsetning NOK 46.248.056,-
Driftsresultat NOK -1.124.468,-
Resultat før skatt NOK -1.469.671,-
Tre båter
Intership er ikke mer enn to år gammelt, og virksomheten preges av det.
– Vi startet i 2014 og var i etableringsfase i 2015 og er det fortsatt. Konsernets omsetning i 2016 vil være ca MNOK 80 med ett mindre overskudd. I 2017 når alle våre tre båter har drift i ett fullt år, når vi MNOK 100 i omsetning. Hele omsetningen kommer fra lange avtaler med Marine Harvest og Grieg Seafood. Så får vi se om vi makter å øke aktiviteten ytterligere, skriver Brandal.