Insula tapte 348,9 mill. før skatt i fjor: – Det er ikke så dramatisk

Nyheter
0

Atle Eide og Gustav Witzøe vil bygge en europeisk storaktør på nedstrøms sjømat.

Det er blitt noe av et lappeteppe av sjømatselskaper. I porteføljen inngår navn som Lofotprodukt, Fiskecentralen, Marenor, Tobø Fisk, Triton Kystfiske, Frøya Salmon, Sjøfrisk Norge, Lofoten Aqua, First Seafood, Båtsfjordbruket, Vardøbruket, Nordic Group, Amanda Seafoods og Lobster Seafood.

For å nevne noen.

Insula utarbeider ikke konsernregnskap, så omsetningen på 73,2 millioner kroner fanger ikke opp hele aktiviteten. Men resultatet før skatt, 348,9 millioner kroner, viser at det er mye å ta tak i.

Langsiktig
– Insula er jo en veldig langsiktig satsing for Kverva på videreforedling av sjømat, og hvor en ønsker å bygge seg opp en kraftig posisjon i Norden som grunnlag for mulig videre vekst i andre land etterhvert. Vi begynte med Lofotprodukt, med selskapet til Sigvald og Øystein [Rist] for noen år tilbake, og så har en brukt litt tid på byggeklosser for å bygge den aktøren som hele tiden har vært visjonen, forteller styreleder Atle Eide til iLaks.

– Og så er det sånn at når en kjøper en rekke gründervirksomheter, finner en ut at det er en del brikker en ikke trenger, fabrikker og bemanning, og så få en struktur som passer for det sjømatkonsernet som en skal bygge opp. Nedlegging av fabrikker, trimming av bemanning og opprydning av beslutninger som kanskje ikke har vært optimale.

Nyvinning fra Lofotprodukt.

– Refinansieingen og restruktureringer er ikke ulik den jeg var gjennom i Scale AQ, sier Eide, som gikk inn i styret i fjor høst og ble styreleder i vår. Den tidligere Hydro Seafood, Pan Fish og Marine Harvest-sjefen representerer der Kverva som eier.

– Derfor er resultatene svakere. Vi vil ha et bedre, men fortsatt svakt 2021. Det er en del av den planen vi har lagt. Å bygge denne type selskaper koster mer enn vi la opp til.

Det er ingen quick fix.

– Vi har lagt opp en regional struktur, med aktivitet i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og en separert hvitfiskenhet, som delvis også er en sourcing enhet. Og så har Olav [Holst-Dyrnes] tatt over som konsernsjef. Sigval [Rist] setter fokus på Insula i Norge, som har gjort det bra i 2020.

Styrelederen er ikke synlig bekymret for resultatene.

– Jeg er selvfølgelig opptatt av tallene, det er kjekkere å tjene penger enn å tape penger, men det er viktigere å få fasongen på det. Og inn i 2022 håper og tror vi at vi er godt nord for null.

Produksjon av Frøya Salmon loins. FOTO: Hitra-Frøya.no

Krevende
– Det er ikke så dramatisk. Å bygge opp denne strukturen, når en kjøper så mange selskaper, er alltid mer krevende. Vi vil bygge betydelig aktør og Gustav og Kverva er en langsiktig investor. Hvis en legger skattediskusjonen til side, så reinvesterer han alt han tjener inn i en ny virksomhet. Nesten 100 prosent er sjømatvirksomhet. Vårt mål er å bygge et større sjømatselskap i Europa.

– Er planen å bygge et selskap tilsvarende Youngs Seafood eller andre europeiske storaktører nedstrøms?

– Vi har ikke behov for å flagge om vi bli som Youngs eller noe annet. Vi er store i Norden, og så har vi en ambisjon og kapital til å gå videre. Vi trenger å få god fasong og godt drift. Det er et vel av muligheter i denne næringen som du sikkert følger like tett som meg. Vi har en enkel eierstruktur, det stort ett Kverva som eier det, brødrene Rist lite grann, og har den kapitalen vi trenger for å gå videre, svarer Eide.

– I løpet av 2021 har vi tatt ut mesteparten av gjelden og gjort balansen sunnere. Vi er en av de store rødfiskkjøpere i Europa. Vi kjøper mye fra SalMar, men også fra andre.

Insula 2020 2019 Endring
Omsetning 73,2 70,4 4,0 %
EBIT -295,0 -139,5 111,5 %
Resultat før skatt -348,9 -338,8 3,0 %
Driftsmargin -403,0 % -198,2 %
Alle tall i millioner kroner