Søsteravisene slår følge med byens medieaktører til ny storstue.
Det er blitt noe av en mediehub. I de nyrenoverte lokalene består leietakerne av TV2, NRK Hordaland, Bergens Tidende, Bergensavisen, Sysla, men også teknologiselskaper som Vizrt og Bergen Teknologioverføring.
Miljø
Mandag var første arbeidsdag i flunkende nye kontorlokaler for duoen iLaks og Salmon Business.
Det er en allsidig portefølje av aktører som holder hus i de tre tårn i Lars Hillesgate, Bergens svar på Manhattan. Her er navn som Deloitte og Nordiske Mediedager, men også konsertarrangører og managementselskapet for byens egen pophelt Kygo. I bygget inngår også et potent start-up-miljø og mange forskjellige konsulentselskaper.
– For oss er det viktig å kunne være en del av byens mediemiljø. Etter at Bergens Tidende flyttet ut av Krinkelkroken, fant vi det naturlig å bli med dem på flyttelasset – selv om vi ikke lengre sitter sammen, sier Aslak Berge, redaktør for iLaks og Salmon Business.
Bergens Tidende/Schibsted eier 34 prosent av iLaks, som igjen eier datterselskapet Salmon Business 100 prosent.
Synergier
– Clustersatsingen på medier, ikke ulik fiskeri- og havbruksklyngen på Marineholmen, setter brukerne i fokus og tilbyr vesentlig mer enn utelukkende et kontorlokale.
– Foruten de synergiene som vi forhåpentligvis kan dra nytte av ved samlokalisering i et medietungt miljø, er det også spennende å kunne være en del av et start-up- og teknologimiljø her. Mediebransjen står med begge beina oppe i det som populært kalles disruption, og det er åpenbart at teknologiske nyvinninger knyttet til digitalisering vil spille en viktig rolle i årene som kommer. Teknologiutvikling er ikke vårt kjerneområde, og da er det verdifullt å kunne ha naboer som er flinke på akkurat dette, sier Berge.