Fra Narvik skulle egentlig 400 tonn laks for aller første gang tatt toget til Padborg

Nyheter
0

Togavsporing stanset planene.

Dette hadde de planlagt og ventet på lenge. Ei ny lakserute fra Narvik skulle testes ut på fredag. CargoNet i Narvik stod klare med 40tu (transportenenter) som skulle lastes på egne vogner og sendes via Sverige og til grense- og stasjonsbyen Padborg helt sør i Danmark.

Det satte et tog med 38 malmvogner en stopper for, da det søndag formiddag sporet av nord for Gällivare. Det tar tid å reparere. Det må lages helt ny vei på tre kilometer inn til stedet bare for å komme til med folk og utstyr.

Terminalsjef hos CargoNet i Narvik, Andre Michael Bårdsen er absolutt oppgitt, men slettes ikke utslått. (Foto: Steve Hernes)

Tilbake på CargoNet sin terminal i Narvik står en oppgitt terminalsjef Andre Michael Bårdsen og tar imot iLaks. Egentlig hadde vi avtalt å møtes denne dagen for å snakke om den nye satsingen i samarbeid med Nor-log THERMO. En ny miljøvennlige lakserute til kontinentet skulle kjøre første prøvetur fredag.

Hva var det første du tenkte da du fikk høre om avsporingen på søndag?

– Faen har det skjedd igjen, svarer Bårdsen kontant, og kan ikke annet en å le. Det samme skjedde jo i fjor og på samme strekning. For tre år siden sporet de selv av i området, og la igjen laks i de svenske skoger.

– Det er tross alt over 2.000 kilometer med togskinner og det kan være flere årstider i løpet av de 30 timene turen tar, men vi var ikke helt forberedt på at dette skulle skje nå, sier en frustrert terminalsjef til iLaks.

Malmtoget sporet av nord for Gällivare søndag. Foto: LKAB

Fredag var det planlagt å sende 40tu, som tilsvarer 20 vogntog med fersk laks fra Narvik til den dansk-tyske grensa ved Padborg stasjon. Lokomotivet av typen BR 185 TRAXX stod klar til å trekke vognene med laks. Dette skulle være en unik prøvetransport, noe som ikke har vært prøvd på over tjue år.

– Den gang var det ikke noe marked for slik transport. Nå har vi et mye bedre logistikknettverk der nede og ut mot Europa. Langt bedre forutsetninger for å lykkes med dette nå.

– Behovet er stort
Silje Steffensen er salgs- og markedssjef i Nor-log THERMO, og fortalte iLaks tidligere at denne turen så de frem til.

Silje Steffensen, salgs- og markedssjef i Nor-log THERMO.

 Vi er nå i gang med et samarbeid med CargoNet for togavganger fra Narvik og Kiruna direkte til Padborg i Danmark. Dette er en helt ny løsning som sikrer eksportsendinger nærmere markedet enn tidligere.

– Det er et godt og spennende tilbud hvor behovet er stort. Vi vil starte med faste avganger allerede fra neste år. Nor-log Gruppen har et stort fokus på miljø og bærekraft, og vi er stolte over å være med på å redusere miljøavtrykket, opplyste Steffensen.

CargoNet planlegger i samarbeid med Nor-log THERMO fast pendel tre ganger i uka til neste år, om etterspørselen er der. Normalt har de en pendel i uka som går til Malmø, og ellers faste ruter til Alnabru og Gardermoen, disse er det også selvsagt er det stopp for på grunn av avsporingen. Denne uka skulle CargoNet kjøre i alt 20 tog på strekningen, så her må nok både lakseprodusenter, malmselskap og dagligvarehandel finne alternative reisemåter.

Denne blir nok stående uvirksom de neste dagene ved terminalen til CargoNet. (Foto: Steev Hernes)

Sur bismak
– Det er mange i CargoNet som har jobbet hardt og lenge i forkant av denne prøveturen vi skulle ha på fredag. Dette er noe vi virkelig ønsker å få til, så det er klart det er en liten sur bismak hos mange her nå, men vi kommer sterkere tilbake, slår Bårdsen klart og tydelig fast.

Selv om det blir ekstraregning for transportører av norsk sjømat, blir det småtterier i forhold til de kostnadene for malmselskapet. Her snakkes det om millioner av kroner ekstra for hver time transport. Å skaffe biler til alternativ transport av malm, og ikke minst matvarer er ikke rimelig eller enkel fornøyelse.

– Det kan bli flere uker før det planlagte første toget går med laks til Padborg, men vi skal få det til på denne sida av nyttår. Det er helt sikkert, lover terminalsjef Andre Michael Bårdsen.

Det blir nok sendt laks til Padborg før jul, og da blir terminalsjefen langt mer fornøyd.