Solstrand Verft-eier Tore Rekdal er oppgitt over regjeringens næringspolitikk.
Tomrefjord, en sørlig avstikker fra Romsdalsfjorden, er kjent for sine mange skipsverft. I storhetstiden var det syv verft der. Nå er det to igjen, Vard Langsten og Solstrand Verft. Mens storebror Vard Langsten har den italienske verftsgiganten Fincantieri, som majoritetseier, i ryggen, er det Tore Rekdal som eier Solstrand Verft.
– Jeg har vokst opp på et verft, men ikke på Solstrand. Det var på det som het Rolf Rekdal AS. Pappa solgte det i 1993, og jeg kjøpte det tilbake i 2005. Der drev vi med utvikling til seismikk, brønnbåter, og ulike ting. Solstrand Verft kjøpte jeg i 2016, forteller han.
«Ingunn» sikret besøk
I motsetning til Vard Langsten driver ikke Solstrand Verft med bygging av nye skip. Verftet, som har to dokker, har en arbeidsstokk på 20. Med innleid personell teller de mellom 50 og 60 personer. De utfører et vidt spekter av oppgaver for kundene sine.
– Vi har ikke nybygg. Kun service, vedlikehold, ombygging og klassinger. Vi har to dokker og har servicefartøy, brønnbåter, fiskeflåten, ferger og full pakke, forklarer Rekdal til iLaks.
Han legger til:
– Vi har hatt ganske bra belegg i år, og har forholdsvis greit med arbeid å holde fingrene i.
Ifølge Marine Traffic ligger brønnbåtene «Ro Arctic» og «Sea Salmon», samt servicebåtene «Bjørnerøy» og «Bløkallen», for tiden til kai hos Solstrand. Tidligere i uken søkte også noen av SalMars arbeidsbåter ly der for uværet «Ingunn».
– Hun var ikke så snill, nei, humrer han.
Les også: Brønnbåt fikk 45 graders slagside ved verft i Tomrefjord
Forventer godt marked
Etter Rekdal sin oppfatning er det å ha oppdrag fire måneder fremover i tid svært bra for et reparasjonsverft. Per i dag har ikke Solstrand Verft oppdrag så langt frem.
– Vi har ikke fullbooket. Vi er det nå, med to brønnbåter inne, en fôrflåte, og to arbeidsbåter, men ikke fremover, forteller verftssjefen.
Men han mister ikke nattesøvnen av at ordreboken ikke er fylt opp fire måneder fremover.
– Jeg er ikke bekymret, fordi reparasjonsmarkedet vil ta seg opp. Mitt inntrykk er at rederne har begynt å tenke på en helt annen måte nå. Når det gjelder vurderinger om nybygg spiller økonomi en større rolle. Nå vil folk faktisk oppgradere eller vedlikeholde det de har, forklarer han.
Ikke lånte fjær
Solstrand Verft er en del av Rekdal Group, der Tore Rekdal er eneeier. Etter en lengre oppstartsfase er verftet nå i en god finansiell situasjon. Ifølge nettstedet Proff har selskapet meget god likviditet og soliditet.
– Vi har hatt en oppbyggingsfase i Solstrand. Nå er vi i den heldige situasjonen at alt er utbetalt og vi er et gjeldfritt verft. Jeg valgte å betale ut alt som heter kreditorgjeld og slette gjeld mot bank, forteller han.
– Vi vil heller drive sikkert enn å drive på lånte fjær, legger verftsmannen til.
Arbeidende kapital
Selv om verftet klarer seg bra er ikke alt bare fryd og gammen. Som bedriftseier i distriktet forstår ikke Rekdal hvorfor han må skatte av arbeidende kapital.
– Det som ødelegger for oss er rett og slett en næringsfiendtlig regjering. Og det kan du faktisk skrive at jeg har sagt, sier Rekdal.
Han har merket seg at enkelte politikere har foreslått at man kan låne penger, eller selge aksjer, for å skaffe seg likviditet til å betale formuesskatten.
– Jeg er jo bare en sjel og en skjorte, og en arbeider, og har ikke noe problemer med å skatte av de pengene jeg tjener. Det har jeg null problemer med. Men at jeg personlig må tømme firmaet for å betale skatten….Hvem faen vil kjøpe aksjer dersom du taper penger, da, undrer han seg.