Gamle «Seivåg» har blitt satt i russisk tjeneste

Nyheter
0

Etter planen skulle brønnbåten «Sea Salmon», tidligere kjent som «Seivåg», gå i «UK og langs norskekysten». I pinsen tok fartøyet jomfruturen til Russland. 

Russlands største lakseoppdretter, Inarctica, tidligere kjent som Russian Aquaculture, er avhengig av smoltleveranser fra Norge for å holde i gang produksjonen. Selskapet har ikke tilstrekkelig egen smoltproduksjon for å fylle merdene sine. Inarctica holdt seg tidligere med Rostein som befrakter, fra norske smoltanlegg, men denne kontrakten løp ut i fjor.

– De siste Russland-kontraktene vi gjorde var høsten 2021, og etter den tid var det stopp. Vi fullførte kontrakter inngått i 2021 for sesongen 2022. Det ble vel transportert inn i juli/august. Så ble det ikke inngått noen kontrakter i 2022 og har dermed ikke seilas i 2023, sier Glen Bradley, viseadministrerende direktør i Rostein, til iLaks.

Tidligere har Sølvtrans også trukket seg fra smoltfrakt på Russland. Fraktkontraktene er kjent for å være svært lukrative, men den omdømmemessige belastningen har blitt omfattende etter Russlands brutale overfall på nabolandet Ukraina i fjor vinter.

Overhaling
Inarctica har derfor vært på desperat jakt etter brønnbåter for å sikre seg smolt denne våren. Valget falt på en gammel sliter.

15. mai ble det kjent at Austevoll-rederiet Seivåg Shipping solgte den 45 år gamle brønnbåten «Seivåg«. Den 55 meter lange båten var da til overhaling ved dokken på verftet på Laksevåg.

Her fikk gamle «Seivåg» sitt nye navn, «Sea Salmon».

Foto: Aslak Berge

Kjøper var ganske ukjente Kvammaplassen Holding. Kvammaplassen Holding er registrert som et eiendomsselskap i Brønnøysundregisteret.

– Jeg vil ikke si noe om salgssum, men det er gjort opp. De gav et bud via megler, og vi har fått pengene, uttalte daglig leder i Seivåg Shipping, Sigbjørn Stangeland, i forbindelse med salget av «Seivåg». Seivåg Shipping er 50 prosent eid av Lerøy Seafood Group.

Kvammaplassen Holding endret nylig sin forretningsadresse fra Herøy på Sunnmøre til Kristiansund. Kristiansund-baserte Rein Sindre Torvik (30) eier selskapet.

Ifølge de avlagte 2022-regnskapene er Kvammaplassen Holding gjeldfritt, men har en akkumulert egenkapital på beskjedne 89.000 kroner. Selskapet hadde 1.000 kroner i banken per 31. desember 2022.

– Dette er mitt holdingselskap, forklarer styreleder Rein Sindre Torvik på telefon fra Kypros.

– Det var min far og en til som eide det før. Selskapet er nå omstrukturert, og vedtektene er endret.

«Sea Salmon» ved Skansekaia i Ålesund. Foto: iLaks

Gammel matros
Torvik forteller at han er gammel matros, men det å eie brønnbåt er en ny erfaring for ham:

– Vi er jo nye i bransjen, sier han. – Men dette er jo en fin inngangsbillett, fortsetter han optimistisk.

Den nye brønnbåteieren forteller at han får hjelp til å drifte båten:

– Vi leier inn et selskap utenfra. De sitter i Trondheim. Det er megleren vår som har ordnet alt som har med driften å gjøre, forklarer Torvik.

Ifølge skipsfartsregisteret NISNOR er det Maritime Management i Trondheim som er ISM-ansvarlig for «Sea Salmon». ISM-koden stiller formkrav til sikkerhetsstyringssystemer for rederi og skip.

Det fremkommer ikke av registeret om det er etablert pant i «Sea Salmon», noe som tyder på at fartøyet er kjøpt kontant. Torvik ønsker ikke å utdype hvordan selskapet har finansiert det nye kjøpet sitt.

– Vi blir litt nysgjerrige på finansieringen?

– Ja. Men du får ikke noe mer svar fra meg om det nå, dessverre. Det er sånn som det er. Nå har du iallefall littegrann, sier han til iLaks.

I spotmarkedet
«Sea Salmon» har en mangslungen historie, både som fiskebåt, kystvaktfartøy og som brønnbåt.

– Hvor skal båten gå?

– Den skal gå i UK og langs norskekysten, er planen. Den skal gå på spotmarkedet, svarer Torvik.

Også selger, Seivåg Shipping, sier at de av kjøper har fått opplyst at båten skal gå «i UK, Irland og langs norskekysten». Sigbjørn Stangeland understreker også at de har gjort en grundig sjekk av kjøper, og har forsikret seg med en klausul i kjøpsavtalen at båten skal forholde seg til gjeldene sanksjonsregler mot Russland.

22. mai lå «Sea Salmon» ved Skansekaia i Ålesund. Foto: Webkamera

Torvik innrømmer at de per dags dato ikke har kunder.

– Dette er en transaksjon som er gjort på magefølelse, og så får vi se om det er mulig å gjøre noe butikk av den eller ikke, sier han håpefullt.

Selv om rederiet ikke hadde kunder ble den nyinnkjøpte brønnbåten satt rett i arbeid.

Severomorsk
Ved å følge «Sea Salmon» på nettstedet Marine Traffic de siste to ukene har iLaks fått bekreftet at jomfruturen har gått langs norskekysten. Først en pitstop i Ålesund. Deretter inn til det tidligere Inarctica-eide smoltanlegget i Åfjord på Fosen, Olden Oppdrettsanlegg, formodentlig for å laste smolt.

Så ble kursen satt nordover.

Mandag morgen gikk «Sea Salmon» over Varangerfjorden og inn i russisk farvann, ved Kola-halvøya.

Kola-halvøya har en stor konsentrasjon av militære anlegg, og ikke minst finner vi den lukkede byen Severomorsk, som huser hovedkvarteret til den russiske Nordflåten.

Det er her, i de iskalde fjordarmene på Kola Inarctica driver fiskeoppdrett. Inarctica eier rettighetene til 40 lokaliteter i Barentshavet og i innsjøene i Karelen. Selskapet driver oppdrett av atlantisk laks og sjøørret – i et område som ikke er for hvem som helst. iLaks har tidligere omtalt koblinger mellom eierne av Inarctica og Kreml.

Ifølge Marine Traffic ligger «Sea Salmon» 30. mai i Murmanskfjorden, midt i mellom Murmansk og Severomorsk. Mannskapet på brønnbåten kan dermed bivåne Nordflåtens hovedkvarter fra orkesterplass.

Kilde: Marine Traffic