Høy spoteksponering betalte seg. Måsøval tjente 35 kroner kiloet

Nyheter
0

Kruttsterkt resultat i første kvartal.

Da iLaks møtte administrerende direktør Lars Måsøval, under sjømatmessen i Barcelona i april, bekreftet han at selskapet kjørte nær full spoteksponering i tidenes beste laksemarked. 

– Det er kun noen enkeltbiler som går på kontrakt til noen kunder. Vi er ganske høyt eksponert mot spotmarkedet, ja, sa Måsøval.

Torsdag morgen legger Måsøval-konsernet frem resultatet for årets tre første måneder. Her fremgår det at selskapet tjente hele 35 kroner kiloet i Midt-Norge, og 15,9 kroner kiloet i Vest-Norge.

Det holdt til et driftsresultat på 75 millioner kroner etter å ha slaktet 3.284 tonn laks.

Det ser også bra ut i tiden fremover. Selskapet oppgir at kontraktsandelen i andre kvartal og ut 2022 er «under fem prosent».

Som iLaks også nylig omtalte, lanserte Måsøval sin nye merkevare Pure Princess i Barcelona i april. Merkevaren er knyttet til det nyinnkjøpte selskapets Pure Norwegian Seafood, som står for eksporten av Måsøvals fisk.

Selskapet foreslår et ekstraordinært utbytte på 1,50 kroner per aksje etter den gode starten på året.

Måsøval-konsernet guider et slaktevolum på 25.700 tonn i 2022.