– Dette er noe kundene etterspør, sier smoltleverandøren.
Det er en rimelig hemmelighetsfull gjeng ombord i brønnbåten «Ro Sailor», der den ligger ved Helgeland Smolt sitt kaianlegg i Sundsfjord i Gildeskål. Dette er første gang de skal sortere smolt ombord på dekk. Bilder er det slettes ikke mulig å få tatt av innretningen, eller prosessen.
I en jevn strøm fra smoltanlegget kommer fisken ombord. På dekket blir den sortert i to grupper, som går til hver sin tank, før den skal videre ut til kundens merder. To mann fra båten og én fra smoltanlegget følger prosessen på dekket nøye.
Inne i smoltanlegget er det 140 tonn fisk som står og venter i karet. Det er litt over én time siden de startet pumpinga av smolten, og så langt er det kommet 60.000 fisk ombord.
Driftsleder hos smoltprodusenten Helgeland Smolt, Elin Rønnåbakk, forteller at dette er noe kundene etterspør.
– Kundene vil ha det. Det vil også gjerne vi, når muligheten er der. Storsmolt betyr at fisken står lengre i karene, og spredningen i størrelse blir med det også større, sier Elin Rønnåbakk.
Med stadig økt bruk av storsmolt kommer et behov for bedre sortering.
– Vi har ikke mulighet til å sortere i karet vi bruker nå. Med sortering ombord gjør det at vi kan levere jevnere smolt slik at kundene blir fornøyd, sier Elin Rønnåbakk.
Les også: Nå skal 3,3 millioner vårsmolt fra Sundsfjord ta turen ut i den store merden
Overstyrmann Øyvind Warholm forteller at de la til ved kai ved seks-tida i dag tidlig. Det var her også dagen før, og da sorterte de smolt for aller første gang ombord.
– Vi har laget et arrangement på dekk der vi sorterer i stor og liten fisk. Det er for å få bedre og jevnere størrelse i merdene, sier Warholm.
Vurderer sortering på øvrige fartøy
Gjennom flere tiår har rederiet erfaring med å sortere matfisk, og nå er trenden trolig også satt for smolten.
«Ro Sailor» er skreddersydd for smoltkjøring, og er første fartøy med større endringer på rederiets brønnbåtserie.
– Når vi sorterer storsmolt ved lasting, så er dette veldig verdiskapende for kunden. Vi vil med mer erfaring vurdere videre bruk på øvrige fartøy, sier Glen Bradley, viseadministrerende direktør i Rostein.
– Jeg tror dette kommer på flere båter fremover, vi ser ei framtid i å sortere smolten, sier Øyvind Warholm.
– Sortering ombord gjør også at vi kan ta ut fisk som ikke skal settes ut av velferdsmessige hensyn, forklarer skipper Jan Helge Beøy.
– Sortering gjør at det blir bedre tilvekst på den mindre fisken, ved at den lille fisken raskt tar igjen den større. Det blir enklere med fôring, og en jevnere størrelse i merdene, sier Beøy.
«Ro Sailor», er rederiet Rosteins nyeste fartøy, og ble levert av Larsnes Mek. Verksted i fjor sommer.
Med en kapasitet på 2.800 kubikk, to tanker med skyveskott og med et mannskap på åtte ombord, har den så og si vært i kontinuerlig drift siden sjøsettinga.
Idet vårmåneden april er i ferd med i å bikke over i mai, sier Warholm seg godt fornøyd med forholdene langs Helgelandskysten.
– Det har vært nydelig vær de siste to ukene, og lange seilaser. Vi har gått litt for Grieg, Lovundlaks og SalMar. Det er om å gjøre å få fisken raskt i sjøen, så hektisk er det stort sett alltids ombord her, smiler Warholm.
– Den gikk rett i oppdrag medio juni i fjor, så båten rakk ikke å bli døpt engang. Såpass mye har det vært å gjøre, men det blir nok en dåp om ikke lenge, sier Warholm.
– Båten er helt fantastisk. Det er godt og romslig på brua, og den er bygd etter kundens ønsker og krav, og ikke minst med masse erfaring i rederiet, skryter Beøy.
Solskinnsboller og kyllingsnadder
Nede i byssa er det kokk Andrea Sortehaug, fra Ålesund, som serverer kaffe og solskinnsboller til mannskap og besøkende.
Sortehaug mønstret på «Ro Sailor» da den ble sjøsatt i fjor sommer, og siden har «Ro Sailor» vært hennes faste båt. Før den tid sørget hun for næringsrik og sunn mat, ombord på båtene til DESS og Intership.
– Jeg er inne i den tredje av fire uker av skiftet. Det har vært nydelig vær omtrent hver dag mens vi har vært her på Helgelandskysten, smiler Sortehaug fornøyd.
I den splitter nye byssa er alle fasiliteter tilgjengelig. Nå skal det forberedes kveldsmat, kyllingsnadder – en enkel, sunnere, men allikevel svært så smakfull variant av den mer kjente navnebroren biffsnadder, om vi tar kokka på ordet.