Havbruksbedrifter i PO4 begjærer «Trafikklysdommen» gjenåpnet som følge av tilgang på «avgjørende nye opplysninger»

Nyheter
0

Det var ikke grunnlag for å nedregulere produksjonskapasiteten i PO4 i 2020, mener de.

Som ledd i Trafikklyssystemet ble havbruksbedriftene i Produksjonsområde 4 (PO4) i 2020 pålagt av Nærings- og Fiskeridepartementet (NFD) å nedregulere produksjonskapasiteten i havbruksanleggene med seks prosent. Vedtaket har hatt, og har fortsatt, alvorlige konsekvenser for havbruksvirksomhetene i PO4, for leverandørindustrien og for berørte kommuner.

Havbruksvirksomhetenes krav om at domstolene skulle sette nedreguleringen til side som ugyldig, førte ikke frem. Det har nå fremkommet avgjørende nye opplysninger som viser at det ikke var grunnlag for NFDs vedtak i 2020, skriver virksomhetene i en pressemelding.

På denne bakgrunn har 22 havbruksbedrifter i PO4 bedt Frostating lagmannsrett om å gjenåpne Gulating lagmannsretts dom av 2. mai 2022 (Trafikklysdommen). Havbruksvirksomhetene legger til grunn at en ny rettslig vurdering på basis av fakta som nå foreligger, vil føre til at det røde trafikklyset i PO4 i 2020 må oppheves.

Trafikklyssystemet baserer seg på årlige vurderinger av havbruksnæringens påvirkning på utvandrende villakssmolt. NFD kan bare sette rødt lys dersom det er etablert et faktagrunnlag, vurdert over en periode på to år, som viser at mer enn 30 prosent av utvandrende villaks dør på grunn av lakselus fra havbruksanlegg i produksjonsområdet.

Trafikklysvedtaket i 2020 bygget på en vurdering av påvirkningen i 2018 og 2019. NFD mente at vilkårene for nedregulering av produksjonskapasiteten i PO4 var oppfylt selv om påvirkningen i 2018 ble ansett moderat (tilsa gult lys). Avgjørende ble NFDs vurdering av påvirkningen som høy i 2019. Vurderingen bygget på teoretiske modellberegninger og et begrenset antall «observasjoner» som stred mot modellberegningene og kun dekket en
mindre del av produksjonsområdet.

Høsten/vinteren 2023/24 er det avdekket alvorlig svikt i grunnlaget som NFD den gang påberopte, og dermed også for Trafikklysdommen, blant annet:
• Havforskningsinstituttet (HI) sin virtuelle postsmoltmodell (en av to modeller HI nytter) ble endret høsten 2023. Etterberegninger fra HI viser nå at PO4 ikke var rødt i 2019. Forholdet er at ingen av modellene fra Havforskningsinstituttet, Veterinærinstituttet eller SINTEF – som bygger på telling av all lakselus i alle havbruksanlegg – viste «rødt» i PO4 i 2018 eller 2019.
• Under trafikklyssaken ble lus på trålfanget smolt i Sognefjorden i 2019 trukket frem av NFD som det mest sentrale observasjonsfunnet. Det er nå avdekket fundamental svikt ved tråling som metode. Den massive reduksjonen av antall oppdrettsfisk i anleggene i PO4 i Sognefjordområdet i 2023, som var kombinert med reduksjon av antall lakselus per fisk til historisk lave nivåer, skulle vist 70-90 prosent reduksjon i antall lus på trålfanget smolt om metoden fungerte. Ulogisk nok viste NALO-observasjonene (HIs overvåking) en nær PO3/4 eksplosiv økning i antall lus på utvandrende laksesmolt. Avviket fra det faktiske utgangspunktet er ikke forsøkt forklart av verken forskerne og/eller NFD.
• I tillegg til metodesvikt generelt er representativiteten av den trålfangede smolten ikke vurdert og kvalitetssikret. Det er mange forhold som ikke har med havbruk å gjøre, blant annet i opphavselv, som påvirker smoltens helse og overlevelsessjanser og mottakelighet for eksempelvis lus. PO3/4 Kunnskapsinkubator har påpekt og eksemplifisert dette ved flere anledninger uten at NFD har utredet forholdet.

«Metoder som ikke fungerer kan ikke danne grunnlag for nedbygging av en av våre største og viktigste næringer. Det er snakk om alvorlige inngrep som krever klar hjemmel og solid faktagrunnlag. Fellesnevneren for de nye opplysningene som har kommet frem er at miljøpåvirkningen i form av lakselus fra havbruksanleggene i PO4 har vært overestimert. Å forvalte feil bidrar ikke til å styrke villaksen,» mener havbruksbedriftene.

PO3/4 Kunnskapsinkubator har meldt de nye faktiske forholdene inn til NFD fra oktober 2023, men møtes med taushet. Havbruksvirksomhetenes krav om omgjøring av det uriktige og skadegjørende trafikklysvedtaket i 2020 er så langt blitt ignorert fra NFD sin side.

Frostating lagmannsrett ventes å ta stilling til gjenåpningsbegjæringen i løpet av våren.