Halsnøy Dokk slapp unna streikespøkelset, og landet nylig storkontrakt verdt 30 millioner kroner

Nyheter
1900

Halsnøy Dokk skal bygge om to skip for Egil Ulvan Rederi. Selskapet er et av flere i Kvinnherad kommune i Hordaland som opplever gode tider.

I går ble en landsomfattende storstreik avverget. Den kunne rammet verftindustrien og fisketransporten hardt. Halsnøy Dokk i Kvinnherad kommune priser seg lykkelig over utfallet.

Verftet fikk nylig nylig en større kontrakt på to båter som skal bygges om for Egil Ulvan Rederi, som frakter fôr for Marine Harvest, skriver Kvinnheringen.

Det var knyttet spenning til hvem som ville få kontrakten til rundt 30 millioner kroner. Ifølge Egil Ulvan Rederi var det 3-4 kandidater, både norske og utenlandske.

«With Frohavet» og «With Junior»
Den første båten som skal bygges om, kjøl- og fryseskipet «Silver River», kom i forrige uke til verftet. Den døpes om til «With Frohavet», og skal gå i ny fraktrute fra Estland til Nord-Troms via Danmark. Båten får i tillegg montert et fôr-forsyningsanlegg.

– Etter vi har gjort ferdig ombygging av «With Frohavet», kommer en ny båt fra samme rederi, der skal vi gjøre omtrent samme jobben. Den skal hete «With Junior», sier daglig leder Frode Grønstøl.

«With Junior» skal frakte superkjølt laks og ta opp konkurransen med fôrflåten.

Grønstøl sier det er for tidlig å si noe om resultatet i 2017, men forteller om et bra år omsetningsmessig.

– Her er det full gass
Et annet verft i regionen, Rosendal Marineservice, sikret rett etter jul kontrakt med Risnes Marine Craft. Selskapet utruster for tiden to nye oppdrettsbåter. I neste uke kommer to nye båter fra Polen, og i juni kommer ytterlige to båter.

– Her er det full gass. Det har vært et knall år så langt. Vi har hatt så mye jobb vi har kapasitet, sier eier Sven-Vidar Syversen. Han forteller om doblet omsetning i år sammenliknet med 2016.

Også Norwater i Kvinnherad har et positivt 2018 så langt, løftet av en stor brønnbåt-kontrakt. Selskapet skal levere et komplett anlegg for ferskvannsproduksjon av sjøvann om bord i den gigantiske brønnbåten «Ronja Storm».

Daglig leder Per Einar Gjerding sier resultatet blir rundt det samme i 2017 som i 2016.

– Omsetningen var da rundt 53 millioner, med et driftsresultat på rundt fem millioner. Det viktigste for oss var at vi klarte å opprettholde det gode nivået i 2017. Det har vi lykkes med, sier han.