Den litt mindre «Rambiz» er i Nordsjøen med kurs mot Hanøytangen. Sammen kan de to kranfartøyene løfte 7300 tonn.
I ly av mørket seilte Luxemburg-flaggede «Gulliver» inn i Hjeltefjorden søndag morgen, med en fart på rundt 5 knop – eller drøye 9 kilometer i timen.
Kranbåten var fremme ved Hanøytangen like før klokken 09.00 søndag morgen.
Kan løfte 4000 tonn
Båten har seilt forbi havaristedet til KNM «Helge Ingstad» i Hjeltefjorden.
Data fra MarineTraffic viser at søsterskipet «Rambiz» også er på vei mot Hanøytangen. Kranbåten befinner seg midt i Nordsjøen, og skal etter planen ankomme Hjeltefjorden på onsdag.
Klikk her for å dele denne saken på Facebook!
Det har vært mange spekulasjoner om hvordan skipet skal heves. Forsvaret har gitt få detaljer, utover at «planen er å heise fartøyet gradvis opp og overføre det til en nedsenkbar lekter».
Torill Herland, kommunikasjonssjef i forsvaret, bekrefter at «Gulliver» er i Hjeltefjorden i forbindelse med redningsarbeidet. Hun vil imidlertid ikke dele flere detaljer om dette søndag morgen.
- «Gulliver» har en løftekapasitet på 4000 tonn.
- «Rambiz» kan løfte 3300 tonn.
Har vært involvert i flere redningsaksjoner
Boa og Scaldis Salvage and Marine Contractors har samarbeidet tidligere, ifølge nettsidene til Boa.
«Boabarge 33» og «Rambiz» ble ifølge Facebook-sidene til Boa begge brukt da konstruksjonene til havvindprosjektet Nordsee One Windfarm ble fraktet fra Danmark i mai 2016.
Hver for seg har de deltatt i flere redningsoperasjoner, og Boa sine lektere har vært i sving flere steder i verden.
I august hadde Trondheim-rederiets «Boabarge 29» en sentral rolle i redningen av lekteren «Derrick barge DB1», som sank i Mexicogulfen i fjor.
Løftet var ifølge Boa det tyngste som er gjennomført på det amerikanske kontinentet.
Scaldis har tidligere vært involvert i løftet av en av modulene til Johan Sverdrup-plattformen her i Norge.
De har også deltatt i flere bergingsoperasjoner, blant annet av skipet «Tricolor» i Den engelske kanal, ifølge deres egne nettsider.
«Helge Ingstad» har i halvannen uke ligget i fjæresteinene ved Stureterminalen.
Forsvaret har jobbet iherdig med å sikre skipet, for å hindre at fregatten synker mer.
Lørdag sa kommunikasjonssjef i forsvaret, Torill Herland, til BT at det er en reell fare for at fregatten synker ytterligere. Bekymringen hennes er at vær og vind vil føre til at vaierne som holder skipet oppe vil ryke.
Deler av sikringen har allerede røket.
– Dersom skipet sklir enda lenger ned og blir liggende på fast bunn, vil det bli krevende å klare å få innfestingene plassert under skipet, sa Herland.
Samtidig opplyste Kystverket at skipets drivstoffsbeholdning var større enn først antatt.
– Fartøyet ligger ikke stabilt. Det er vårt utgangspunkt. Derfor bruker vi store ressurser til å samle opp olje, sa Johan Marius Ly, avdelingsdirektør hos Kystverket.
Les også: Langt og dyrt forsikringsoppgjer i vente
Ugland størst i Norge
«Gulliver» og «Rambiz» er ikke blant de største løftefartøyene.
De største, «Thialf» og «Saipem 7000», har en kapasitet på 14.000 tonn.
Kommunikasjonssjef Michelle Brama i rederiet Heerema, som eier «Thialf» og flere andre løftefartøy, skriver til Sysla at de ikke har blitt kontaktet i denne saken.
Av løftefartøyene som er i Norge nå, er det norske rederiet J.J. Ugland sitt «HLV Uglen» det største, med en løftekapasitet på 800 tonn.
Det ligger for øyeblikket i Stavanger, men er ikke blitt kontrahert inn.