De to brødrene i Changeneering bidro til å utvikle teknologien bak de helelektriske fartøyene i Grovfjord Mek. Verksted.
Grovfjord Mekaniske Verksted 2.0 (GMV 2.0) skriver på Facebook at verftet har inngått et samarbeid med Changeneering om et nytt, batterielektrisk fartøy.
– Vårt neste batterielektriske fartøy skal bygges med et fullstendig nyutviklet integrert automasjons- og manøvreringssystem levert av dem, heter det i meldingen.
Ble gründere etter konkursen
Changeneering ble startet opp i fjor sommer av to tidligere ansatte, brødrene Anders og Sindre Breines, like etter at Grovfjord Mek. Verksted gikk over ende 5. juli. iLaks har tidligere skrevet om at sistnevnte gjenoppstod som GMV 2.0, dagen etter konkursen.
Til avisen iHarstad sier brødrene, hvis forretningsidé er å utvikle elektriske styresystemer primært til maritim sektor, at de er takknemlige for tilliten fra sin tidligere arbeidsgiver.
– Leveransen gir oss muligheten til å vise frem våre avanserte løsninger, og setter en ny standard for miljøvennlig marinteknologi, sier Anders Breines, administrerende direktør i Changeneering.
Elektrisk fremtid
Nybygget fra GMV 2.0 er det første batterifartøyet med nyutviklede automasjons- og manøvreringssystemet fra Changeneering. Det nye oppdrettsfartøyet vil være 15 meter langt, med en batterikapasitet på 400 kWh. Fartøyet skal ifølge partene være utrustet til daglig røkting av millioner av fisk – uten utslipp.
– Dette prosjektet viser igjen potensialet for nullutslippsoperasjoner i havbruk. Det tydeliggjør også viktigheten av teknologisk innovasjon for å oppnå miljømål. Fremtiden er elektrisk, og teknologien er vinden vi trenger i seilet for å komme dit, sier GMV 2.0-sjef Bård Meek-Hansen til iHarstad.