Godfisken har doblet flåten på et år

Nyheter
0

Servicebåtrederiet vokser. Det siste tilskuddet, «Havfisken», gir åtte nye arbeidsplasser.

Godfisken ble etablert i 2015 og eies av flere oppdrettere fra Sogn og Fjordane. Største eiere er Steinvik Fiskefarm og Osland Havbruk. I fjor doblet de flåten av egne fartøy. Hittil har rederiet investert 350 millioner kroner. I tillegg til fire egne fartøy disponerer de «Ro Server» fra brønnbåtrederiet Rostein, der de har investert 45 millioner kroner i en twin thermolicer. Nylig ble det siste tilskuddet, femten-metringen «Havfisken», døpt i Florø. Daglig leder Gaute Vassbotten er stolt over utviklingen.

– I 2023 har vi virkelig lagt oss i selene. Og det er utrolig kjekt å ha slike fremoverlente eiere som tør å satse og har troen på konseptet, sier han til iLaks.

Les også: Oppdrettere har flyttet inn i «penthousen» til Florøs nye signalbygg

Gode samarbeidspartnere
Godfisken har utviklet et tett og nært samarbeid med Kalvåg-bedriften Sjøprodukt. Det er Sjøprodukt som skal drifte «Havfisken». Vassbotten skryter av samarbeidet.

– Det er en utrolig flink gjeng, og sammen har vi klart å lage til og tilby en tjeneste som er etterspurt langs kysten. Så det er et fruktbart samarbeid som vi kommer til å bygge videre på, forteller rederen.

Han legger til:

– Når båten nå er ferdig utrustet, blir det åtte nye hoder vi trenger på båten. Og da blir vi nærmere 40 ansatte i Sjøprodukt.

«Havfisken» ved kai i Florø. Foto: Kjartan Aa Berge

Døgnkontinuerlig drift
«Havfisken» skal brukes til bløgging av mindre partier av laks og ørret, og forhåpentligvis etterhvert også torsk. Fartøyet skal drives på tre skift med tre ukers turnus og vil trenge åtte ansatte. Ronny Larsen er daglig leder i Sjøprodukt. Ifølge Larsen vil det til enhver tid være fire mann ombord.

– Det er fire mann som skal være her, to på hvert skift, slik at båten går hele døgnet, forteller han.

Den daglige lederen tror at den lille nykommeren vil fungere godt når den ligger ved merdkanten.

– Denne båten er ikke så stor, men den tar med seg 40 tonn med laks. Du skal inn mellom ringene og jobbe. Så jeg tror at dette er en veldig bra båt for det som den er tenkt til, sier Larsen.

Søstefartøyet «Sølvfisken» ved Fugleskjærskaia i Florø. Foto: Kjartan Aa Berge

Gått gradene
En av dem Ronny Larsen har med seg på laget er skipper Geir Jellestad. Han skryter av nyervervelsen.

– Det er en veldig bra båt. Overraskende god i sjøen for å være så liten. Jeg har veldig tro på den. Det blir kjempebra, sier Jellestad entusiastisk.

Årdølen, som også er medeier i Sjøprodukt, har gått gradene.

– Jeg begynte som kokk, tok sertifikat og var styrmann frem til nå. Nå er jeg skipper, forteller han.

Kjempemoro
Og ikke nok med det, Jellestad har også prosessfagbrev. Han har lenge jobbet på søsterfartøyet «Godfisken».

– Det er jo en fordel, ihvertfall på «Godfisken». Der er det jo mer prosesser, legger han til.

Indresogningen har bosatt seg i Kalvåg, hvor båtene har hjemmebase. Han har trives veldig godt og er full av lovord om livet ombord.

– Det er kjempemoro å ha vært med fra starten. Kjempearbeidsplass. Masse flinke folk. Bra aldersspredning. Masse god ungdom, oppsummer Jellestad.

Skipper Geir Jellestad ombord på «Havfisken». Foto: Kjartan Aa Berge