Siste fartøy med Gåsø-navnet på skutesida.
Ved kai i Ålesund strømmer tusenvis av cruisepassasjerer i land fra to giganter tilhørende cruiserederiet AIDA Cruises. Men mannskapet ombord på brønnbåten «Gåsø Odin» avviser bestemt at de blir noen smågutter i forhold. Det har akkurat vært mannskapsbytte. Nå er 11 ansatte klare for fire uker med avlusing i Midt-Norge.
På brua treffer iLaks Kaptein Åge Storheil, prosjektleder Håvard Volden og overstyrmann Øystein Hubakk.
– Vi skal straks en tur inn til Stranda for å hente ferskvann for lusebehandling nord for Ålesund. Så returnerer vi og blir liggende her i karantene, før vi setter kursen nordover mot Frøya for å drive avlusing, forteller kaptein Storheil. Han forteller de kan pumpe opp nesten 5.000 kubikk vann på en times tid.
«Gåsø Odin» har vært i ordinær drift kun et par måneder, og går nesten utelukkende for å avluse med ferskvann. De kjører på langtidskontrakt for SalMar.
– Vi er i en innkjøringsfase, så nå losser og laster vi så mye vi kan for å behandle fisken. Det er også noe kunden ønsker vi skal gjøre. Men kan selvsagt også ta slaktefisk om det skulle bli behov. Vi er så heldige å egen veterinær i rederiet, og vi har hyppig kontakt. Det er en viktig ressurs. Det er avgjørende å være god på fiskehelse, sier Storheil.
Besøk fra hovedkontoret
Håvard Volden har tatt turen til Ålesund for å følge opp både folk og systemer ombord.
– Veterinær er også med på prosjekteringen av nye båter, da særskilt på hygienetiltak og fiskehåndteringssystmer. Vi må tenke på fisken først når vi skal bygge nytt, sier Håvard Volden.
– I tillegg til nye båter, handler mye om å forbedre eksisterende båter, særlig på fiskehelsen, forteller han.
– Behandlingsutstyr er alltid en liten joker. Det kommer også litt an på hva kunden ønsker, men også hva næringa og leverandørene selv finner ut av mulige forbedringer. Nå er det ferskvann som er den rette tingen, og «Gåsø Odin» er innkjørt på det, sier Volden.
– I bunn for alle Frøys båter ligger ferskvannsbehandling. Det har vi drevet med siden 2015, og det er vi gode på, skyter kaptein Storheil inn. Selv hadde han sin første ferskvannsbehandling i Australia, da i jobb for Ålesund-rederiet Sølvtrans.
Millimeterjusteringer under dekk
«Gåsø Odin» er rederiets syvende brønnbåt. Båten er 85,4 meter lang, 20 meter bred og har 4.500 kubikkmeter brønnkapasitet. Et dobbelt system for fjerning av lakselus med både ferskvannsbehandling og Hydrolicer. Fiskehåndteringsutstyret er levert av Cflow.
Fra Cflow er et lite team på plass mens båten ligger til kai i Ålesund.
– Her skal det justeres, selv om det kun er snakk om få millimeter, forteller representanten fra utstyrsleverandøren, Andreas Engeseth.
– Nå skal vi justere sideskott, eller trengeskott som mange kaller det. Det er litt skjevhet som skal rettes opp. Når skinnene monteres i fabrikk, må de skjøtes, og da kan dette oppstå. Nå jobber vi med å få laget en liten patent på denne, slik at alt blir nøyaktig, sier Engeseth.
– En får jo ikke testet ut alt før en har vært i faktisk drift og faktisk håndtert fisk. Da blir det gjerne litt ekstra motstand. Regner med vi kommer til å bruke et par tre dager på dette nå, men når vi har fått opp en løsning, kommer det nok til å ta mye kortere tid neste gang, sier en fornøyd Andreas Engeseth fra Cflow.
Ny søster på vei
Volden og Storheil forteller de har god kontakt med de andre brønnbåtene, ikke minst med «Gåsø Høvding». En båt de gjerne omtaler som storebror, siden den er bredere.
– Det er mye gammel og god kompetanse i rederiet, ikke minst fra fartøyene i NFT (Norsk Fisketransport). Vi er en nå blitt en stor organisasjon. Båtene snakker sammen på kryss og tvers, sier Håvard Volden. Han har snart 20 års fartstid i rederiet, startet på dekk i 2003, og gikk senere over til å jobbe mye med utvikling av eksisterende og nye båter.
– Mye av jobben vi har på prosjektsiden, særling med nybygg, er å dra med den kompetansen vi har når vi skal utvikle neste generasjon brønnbåt. Hente erfaring og kompetanse fra det beste. Det jobber vi mye med for tida, og det blir mye spennende å se fremover, sier han.
Snart kommer et søsterskip, «Frøy Saga», som er under bygging ved Sefine Shipyard i Tyrkia.
– Stålverket på den er nå kommet på plass. Det er samme design og system som på «Gåsø Odin», men har noe større kapasitet. Det blir også litt ny pumpeteknologi og nye grep for å senke energiforbruket. Så er det små tilpasninger med tanke bruksvennlighet, sier Volden.
Siste med navnet «Gåsø»
Etter at SalMar kjøpte NTS i 2022, ble det tidlig klart at rederiet kom til å bli solgt. Hvem som kom til å ta over roret i Frøy var lenge usikkert. Rederiet ble kjøpt opp av et infrastrukturfond forvaltet av den amerikanske storbanken Goldman Sachs. «Gåsø Odin» er den siste båten som bærer Gåsø-navnet på skutesida. Fremover blir de hetende «Frøy» til fornavn. Det er noe både Storheil og Volden kjenner på med litt vemod.
– Det kjennes jo litt rart ut, for oss som har vært med så lenge mens det var Helge Gåsø som var hovedeier. Det var et fint eierskap, men nytt eierskap betyr lite for den daglige drifta ombord, sier Storheil, som legger til at med ny eier med finansielle muskler, kommer også nye muligheter.
– Det betyr at vi kan bygge flere moderne båter i framtida. Jeg tror at dette blir bra, sier han.
– Vi har hatt én kurs, som har blitt holdt hele veien. Det har aldri vært noen som har tatt over roret og skiftet retning, men bygd videre på det vi har hatt. Nå er det vårt motto Ett Frøy som gjelder fremover, sier Håvard Volden.