FSV Group og Sletta Verft har inngått nok en kontrakt på bygging av enda et nytt 27 meter hybriddrevet frakte- og servicefartøy. Det nye fartøyet, som får byggenummer 200, skal leveres i august 2022 og er identisk med fartøyet FSV kontraherte hos Sletta i mars 2021.
FSV Group har nå hele åtte fartøy i bestilling på Sletta Verft. Av disse er det tre nye 27 meters fartøy og fem nye 15 meters enkeltskrogsfartøy. Tre av fartøyene leveres i år, og resterende i 2022.
Fartøyet som er spesielt utviklet for tyngre frakte- og slepeoppdrag, service og support i
havbruksnæringen, er utviklet av FSV Group og Solstrand Trading. Fartøyet får den største
batteripakken på denne typen fartøy på hele 360 kWh. Batteripakken sparer miljøet for 290
tonn CO2 per år, som tilsvarer utslipp fra ca 160 personbiler om man bruker en
gjennomsnittlig kjørelengde på 15 000 km/år. Batteripakken er klimanøytral etter en måneds drift, heter det i en pressemelding.
Det nye fartøyet får syv lugarer, stort lasterom på 190 m3 og vil ha ROV-system med boring av bolter ned til 300 m. Videre er det lagt stor vekt på økt kapasitet og på å ta i bruk nyvinninger av utstyr, systemer og løsninger for trygge og effektive operasjoner om bord.
– Større og mer eksponerte oppdrettsanlegg krever kraftigere og mer kapable servicefartøy. FSV og vår skipsdesigner, Solstrand Trading, har siden etableringen av FSV samarbeidet tett for å definere tekniske og operasjonelle krav til neste generasjons servicebåt. Igjen tar vi nye steg og vi vil få levert et svært kraftig og effektivt fartøy. FSV moderne flåte i kombinasjon med motiverte og dyktige ansatte, samt kvalitetsfokus i alle ledd, har ført til en sterk vekst for FSV de siste årene. I tillegg tar vi nå en ledende posisjon innen bruk av hybridteknologi, som i lengden gir store gevinster for miljøet, kunden og oss som reder, sier FSV-sjef Arild Aasmyr.
– FSV og Sletta Verft har utviklet et godt og utviklende samarbeid de siste årene. Vi synes det svært hyggelig å få kunne bygge enda et fartøy for dette fremgangsrike rederiet, og det var også ekstra hyggelig å kunne tildele byggenummer 200 til FSV. FSV stiller meget strenge krav til kvalitet, finish samt leveransepresisjon, og vi ser på det som en stor tillitserklæring at de igjen velger å bygge hos oss, sier Kåre Sletta, daglig leder ved Sletta Verft.