Frøy tror oppdretterne i økende grad vil etterspørre grønne flåtetjenester

Nyheter
0

Hvis oppdretterne vil redusere sitt klimaavtrykk må diesel-forbruket ned.

– Vår viktigste ressurs er våre ansatte, sier Tonje Foss, konsernsjef i Frøy. – Vi har mer enn 900 ansatte fra Bømlo i sør til Nordslett i nord.

Rederiet, som er notert ved Oslo Børs, disponerer en flåte på 85 fartøyer, inkludert nybygg.

– Vi er en kritisk del av oppdretternes daglige virksomhet, sier Foss, og fremhever primæraktivitetene avlusing, oppdrettservice og brønnbåttjenester.

Fotavtrykk
– 2022 var et godt år for Frøy med tanke på vekst. Vi har bestilt en ny brønnbåt, den leveres neste år, vi har signert en flerårig kontrakt med en større norsk oppdretter, vi har fått levert flere nybygg, deriblant «Frøy Challenger», og sist, men ikke minst, vi har kjøpt Marinus Aquaservice.

– Det er et godt selskap, basert på Bømlo, med gode relasjoner til lokale oppdrettere. Det vil øke vårt fotavtrykk i sør, sier hun.

«Frøy Challenger. Foto: Frøy

To divisjoner dominerer Frøys salgsinntekter og aktiviteter. Brønnbåt er et marginalt større segment, målt i omsetning, enn servicebåt. Sjøtransport er klart minst, med rundt en åttendedel av omsetningen i brønnbåt.

Grønn flåte
– Vi har en god back-log som støtter aktiviteten. Vi rapporterte nylig for fjerde kvartal 3,6 milliarder kroner pluss 2,4 milliarder kroner i opsjoner, sier Foss under NASF-konferansen i Bergen torsdag.

Frøy-toppen ser vekstmuligheter i de markedene selskapet driver.

– Vi tror næringen vil vokse, og vi vil være en del av den veksten, sier hun.

Les også: BioMar-topp om å redusere klimaavtrykket: – Den eneste måten å gjøre dette på er å endre dietten til fisken

– Vi vil bygge en økende grønn flåte, sier hun, og spår at klimaavtrykket i økende grad vil bli en viktig faktor, ikke minst for oppdrettskundene, i tiden som kommer.

Tonje Foss, Frøy. Foto: Trine Forsland