Fransk gourmetprodusent med strategiendring: – Vi prøver å gjøre mindre, men på en bedre måte

Nyheter
1165

Ettervirkninger av fugleinfluensavirus tvinger Delpeyrat til å endre strategi og prioriteringer. Det innebærer blant annet at selskapet satser mer på laks.

Det skriver den franske avisen Le Figaro.

Dominique Duprat. FOTO: Delpeyrat

Konserndirektør Dominique Duprat innrømmer at fugleinfluensaviruset som har rammet industrien de siste årene, har satt «uslettelige spor». En reduksjon i produksjonen har alene kostet Delpeyrat 50 millioner euro. Totalt for alle aktører er kostnaden 600 millioner kroner, ifølge avisen.

Konsernets omsetning landet på 400 millioner euro i 2017, det er en nedgang på 100 millioner euro fra 2015.

Duprat forteller at selskapet har har fokusert på internasjonalt salg, hvor målet er å doble salget. De har også frontet mer premium merkevarer i restaurantbransjen.

– Vi prøver å gjøre mindre, men på en bedre måte, sier Duprat.

For å kompensere ytterligere for stagnasjon i kjernevirksomheten, har Delpeyrat satset mer på røyket laks, hvor de har en markedsandel på 7,4 prosent. Selskapet har siden 2013 investert i en rekke røykerier.