Fraktflyselskap venter uendret situasjon – starter opp ny rute til Asia etter Russland-stopp

Nyheter
1099

Det russiske flyfraktselskapet AirBridgeCargo har funnet en alternativ rute for å fly laks fra Gardermoen til Asia. Ruten har ifølge Schenker fått lunken mottakelse hos eksportørene.

Det var onsdag i forrige uke at to fly med mellom 80 og 100 tonn laks hver, ble nektet transitt til Asia på Sjeremetjevo internasjonale lufthavn i Moskva. Flyene tilhørte Aeroflot og AirBridgeCargo (ABC).

iLaks, som omtalte saken først, snakket med en rekke eksportører, som ikke visste bakgrunnen for hvorfor fisken ble nektet transitt og returnert til Gardermoen.

Venter uendret situasjon
I et internt brev fra ABC til kundene, som iLaks har fått tilgang på, forklarer ABC om hva som skjedde da flyene ble stoppet.

I brevet skriver ABC at russiske tollmyndigheter på Sjeremetjevo internasjonale lufthavn stoppet laksen på grunn av et eksisterende forbud mot import av fersk laks fra Europa til Russland. Dette forbudet skal ifølge ABC ikke ha skapt problemer for tidligere forsendelser via Moskva.

Likevel ble beslutningen om å stoppe fisken tatt, og ikke omgjort, ifølge ABC.

«Derfor forventer vi at tollmyndighetene på Sjeremetjevo vil opprettholde denne posisjonen, og ikke vil tillate mer transitt av fersk laks gjennom Russland», heter det i brevet.

iLaks har gjentatte ganger forsøkt å få en kommentar fra salgssjef i AirBridgeCargo, Hans Wiberg, uten å få svar.

Flyr via Kasakhstan
ABC skriver videre at de fortsatt ser etter muligheter for å transportere laks fra Norge via Russland, ved å prøve å få endret beslutningen til russiske tollmyndigheter.

Ifølge ABC er det fremdeles lov å fly over Russland, og selskapet har derfor funnet en alternativ rute, som gjør at at de ikke behøver å lande på russisk jord. Selskapet har tidligere hatt to avganger til Gardermoen til Russland på tirsdager, og en avgang på fredag.

Ifølge Morten Würgler, sjef for flyfrakt i Schenker, går det nå én frakter fra ABC på en ny rute via Karaganda i Kazakhstan. Her stopper flyet for å fylle drivstoff, før det fortsetter videre til Seoul i Sør-Korea.

Cargo blir om bord på flyet, som forblir nedkjølt.

– Ruten har fått litt lunken mottakelse i markedet hos eksportørene, men ofte ønsker man at se at nye løsninger virker før at man sender flere 100 tonns avgårde. Personlig har jeg imidlertid tro på at dette blir en bra løsning for det sørkoreanske markedet, som er største enkeltdestinasjon for norsk laks i Asia, skriver Würgler i en e-post til iLaks.

iLaks har også kontaktet Nærings- og fiskeridepartementet i forbindelse med saken.

– Det er ikke noe ny informasjon foreløpig. Vi følger opp saken med russiske myndigheter via den norske ambassaden i Moskva, skrev departementet i en e-post til iLaks mandag.