Fôrbåtmarkedet vokser. Ett rederi skiller seg ut

Nyheter
0

Men størst på omsetning er ikke det samme som best på lønnsomhet.

Transport av fôr til oppdretterne skjer både til lands og til vanns. Store mengder går sjøveien. Dette markedet domineres av noen få aktører.

Den største av dem, målt etter omsetning og fartøy, er Frøyabaserte Eidsvaag. De opererer en flåte på 15 fartøy. Familierederiet transporterer fôr for konkurrentene Skretting og Cargill og deres Fjordfrende-samarbeid. I fjor kontraherte Eidsvaag to nye skip med en prislapp på nesten en milliard kroner.

Store forskjeller i omsetning og lønnsomhet
Nest største rederi, målt etter omsetning i fjor, er Bio Feeder. Selskapet transporterer fôr for BioMar. De omsatte for 132,8 millioner kroner. Deretter kommer Aquaship Feedtrans og NSK Shipping, som har transportavtaler med henholdsvis EWOS og BioMar.

Eidsvaag har hatt en betydelig omsetningsvekst de siste årene. I 2020 omsatte rederiet for 557,5 millioner kroner, i fjor omsatte de for 950,7 millioner. Det er nesten en dobling.

Utvikling i omsetning i perioden 2020 til 2024 for norske fôrbåtrederier. Tall i millioner kroner.

Men selv om topplinjen deres er klart høyest, skiller Eidsvaag seg også ut på et annet parameter. Lønnsomhet, målt i driftsmargin. Der ligger rederiet desidert lavest. I fjor oppnådde de en driftsmargin på 8,4 prosent.

Høyest margin hadde Aquaship Feedtrans med 23,1 prosent. De har også hatt den høyeste driftsmarginen i hele perioden.

Oversikt over utvikling i lønnsomhet for de enkelte selskapene i perioden 2020 til 2024 ligger nederst i saken.

“Kryssholm”. Foto: Bio Feeder

Bunn i 2023 – topp i 2024
Lønnsomheten for aktørene sett under ett, og målt etter driftsmargin, har økt i perioden. 2023 var det svakeste året. Da oppnådde rederiene en driftsmargin på 8,1 prosent.

Til gjengjeld kom de raskt tilbake, og fjoråret ble det mest lønnsomme, med en driftsmargin på 11,5 prosent. Det er en økning på 3,4 prosentpoeng. I relative termer representerer endringen en vekst på hele 42 prosent.

For hele perioden var veksten mer moderat, og økte med 1,2 prosentpoeng fra 2020 til i fjor.

Utvikling i drifrsmargin i perioden 2020 til 2024 for norske fôrbåtrederier.

Forutsetninger med analysen
Det er hentet ut tall om driftsinntekter og driftsresultat fra selskaper med egne foretaksnumre som er registrert i Brønnøysund.

Aquaship Feedtrans het tidligere Arctic Shipping. Arctic Shipping ble solgt til Aquaship i 2018.

Fôrbåtrederier 2024 2023 2022 2021 2020 Snitt
Aquaship Feedtrans (del av Trident) 23,1 % 12,7 % 19,3 % 18,7 % 27,4 % 20,3 %
Bio Feeder 20,9 % 12,2 % 14,7 % 15,5 % 13,5 % 15,4 %
Eidsvaag 8,4 % 6,1 % 5,5 % 5,3 % 5,0 % 6,0 %
NSK Shipping 16,9 % 16,2 % 15,4 % 8,7 % 19,0 % 15,2 %