For 15 år siden var det ikke åpenbart at de ville lykkes. Nå sikter Stingray på milliardomsetning

Nyheter
0

Kommersiell suksess av uvanlig idé.

– I begynnelsen bare lo folk av oss, sier John Arne Breivik til Finansavisen.

Han leder Stingray i selskapets flunkende nye fabrikk i Groruddalen i Oslo. 200 millioner kroner er investert i anlegget.

Det har vært en lang og kronglete vei dit. At en skulle lykkes med noe så eksotisk som å skyte lakselus med laserstråler var ikke akkurat en selvfølge.

På Akvariet
Ideen bak Stingray kom først i 2009. Breivik og medgründer Esben Beck hadde begge erfaring fra flere andre startuper og oppstartsselskaper. Det var sånn de møttes. Og plutselig fikk Beck en idé som lyn fra klar himmel. De ville lage en laser som kunne ta knekken på lakselus.

Vask av lasernode. Foto: Nordlaks

Produktet ble formelt lansert i midten av oktober 2014 på Akvariet i Bergen.

– Vi tror at det at vi kom utenifra, fra oljenæringen, gjorde at vi kom fram til dette. Vi kom ikke fra oppdrettsnæringen, og er klar over at en del kan se på dette som litt «Star Wars», uttalte Breivik til iLaks på åpningsdagen.

Robotikk
Tromsøværingen Esben Beck fremhevet også det at Stingray kom fra utsiden var avgjørende for utviklingen av produktet.

– Stingray har ikke jobbet for oppdrettsnæringen et kvarter før vi kom med luselaseren. Det vi har er et morselskap som har jobbet med olje, offshore, robotikk og diagnostikk. Så vi har en del kompetanse som er relevant for dette, sa Beck.

I fjor omsatte selskapet for over 360 millioner kroner. I år skal de passere 800 millioner. Neste år er målet å nå over 1,2 milliarder kroner.

– Nå har vi passert 150 ansatte. I løpet av resten av året skal vi ansette 50 til, sier John Arne Breivik til Finansavisen.

John Arne Breivik presenterer Stingrays forretningsidé på Akvariet i 2014. Foto: Trine Forsland