Følte seg presset til Isopro-salg: – Jeg har ofte tenkt på hva som kunne skjedd hvis vi ikke hadde solgt

Nyheter
1928

På tre år hadde emballasjeselskapet Isopro en eksplosiv omsetningsvekst. Da Bewi meldte interesse i 2014 ville gründer Jonas Haugen (31) ikke selge, men hadde ikke noe valg.

– Ja, helt klart. Jeg har lært og skal ikke havne i en sånn situasjon igjen. I forretningslivet er det ekstremt mye du ikke klarer å forutse.

Slik svarer Jonas Haugen på spørsmål fra Finansavisen om han følte seg presset til å selge Isopro i 2014 til Bewi etter en omsetning på fra 30 millioner kroner til 80 millioner kroner på tre år. Haugen beskriver sier bedriften på det tidspunktet var en «one stop shop for emballasje».

– Jeg hoppet på bussen da den dro
Men suksessen gjorde at Bewi kom på banen, og ville kjøpe opp bedriften. Grieg Seafood ønsket å selge sin aksjepost på 20 prosent. Samme ville Håkon Volden med sin eierandel på 40 prosent. Begge ble enige om å selge sommeren 2014. Haugen ventet og ventet, før han bestemte seg for å selge i september samme år.

– Det var for tidlig og for dyrt å kjøpe ut de andre. Jeg kunne blitt med som aksjonær i et selskap der hovedaksjonæren var min største konkurrent. Det er som å brenne penger. Jeg hoppet på bussen da den dro.

Eier «halve» Alta sentrum
Haugen satt igjen med ti millioner kroner. Det ble antydet en salgssum på 25 millioner kroner. 

– Jeg har ofte tenkt på hva som kunne skjedd hvis vi ikke hadde solgt. Veksten i næringen har fortsatt og vi hadde spennende konsepter vi aldri fikk gjort ferdig. Internt fleipet jeg med at vi gjorde det så bra at vi kom til å bli stoppet.

I etterkant har Haugen kjøpt opp Lyngen Plast, samt startet opp fiskeoljebedrift i Mehamn i Finnmark. I tillegg sitter han på 20.500 kvadratmeter næringseiendom i Alta, i noe lokalavisen omtaler som «halve» Alta sentrum.

Ifølge Haugen har han en mentalitet om å ha tre føtter å stå på, slik at han er gardert mot konjunktursvingninger.