Flyfraktmarkedene fortsatt under hardt press

Nyheter
678

Kina nøyde seg med norsk laks tilsvarende tre semitrailere siste uke. USA var ikke særlig mye bedre.

Så snart markedet for «flyfisk», flybåren fersk laks til oversjøiske markeder, viste en viss normalisering, falt det tungt tilbake. «Flyfiskmarkedet», som det gjeren kalles av eksportørene, er dominert av Kina. Og kinesiske innkjøpere har stoppet nesten helt opp, etter at det ble funnet spor av Covid-19-viruset på et skjærebrett for atlantisk laks ved et fiskemarked i Beijing.

Dypt fall
I forrige uke importerte fastlands-Kina skarve 58 tonn norsk laks, viser eksportstatistikk fra Norges sjømatråd. Det er 89 prosent mindre enn samme uke i 2019.

– Det er Europa som må ta fisken. Det er ingen andre markeder, uttalte en lakseimportør til iLaks fredag.

– Kina er stopp. USA er litt opp på filet, men der er det en helt annen verden enn norske priser, la han til.

Kinesiske myndigheter har flere ganger, seinest idag, understreket at det ikke finnes bevis for at laks er vert for Covid-19-viruset.

Heller ikke det andre store markedet for flybåren laks, USA, shoppet mye norsk laks i forrige uke. 83 tonn, for å være nøyaktig. Det tilsvarer vel fire lastebillaster med fisk til det veldige amerikanske markedet.

Mot strømmen
Også andre oversjøiske ferskmarkeder, som Vietnam, Japan, Singapore, Thailand, Quatar og Sør-Afrika, lå langt unna normal laksehandel. 

Det eneste av de større flyfiskmarkedene som handlet inn mer fersk laks i forrige uke enn tilsvarende uke i fjor var Sør-Korea, som importerte 385 tonn.