Flere bygger slaktebåter: Slik fungerer dette konseptet

Nyheter
5050

Nå følger andre etter ideen med å bruke slaktebåt for å effektivisere lakselogistikken.

De begynte for over 20 år siden. Ganske alene i troen på konseptet med slaktebåt. Siden den gang har Napier-eide «Tauranga» gått på kontrakt for Marine Harvest, og kombinert arbeidsoppgavene til brønnbåt, slakteri og ventemerd.

I det siste har imidlertid andre også tent på ideen.

Større
Først ute var oppdragsgiver Marine Harvest, som har kontrahert sin egen slaktebåt, og i vår fulgte Hav Line Gruppen opp med en enda større båt, som skal bringe nybløgget fisk direkte til sluttmarkedet via Danmark.

Les også: Fiskeproduksjonsfartøy skal erstatte 7.000 vogntog

Det sistnevnte synes Kjetil Tufteland, daglig leder og primus motor i Napier, er en spennende tanke.

– En tredjedel av fisken vår henter vi i Agder, og går ni timer nordover – til Hjelmeland. Men vi kunne jo like gjerne gått ni timer sørover – til Danmark, sier han til iLaks.

Nybygg
Tirsdag kveld kunne iLaks rapportere at Napier kontraherer en ny slaktebåt, eller prosessbåt, ved Fitjar Mekaniske Verksted, hjørnesteinbedriften i tettstedet hvor Tufteland selv vokste opp.

Den nye Napier-båten vil etter planen leveres i desember 2018.

I likhet med Napier og «Tauranga» vil nybygget «Taupo» også få sitt navn fra byer på New Zealand.