Fiskeproduksjonsfartøy skal erstatte 7000 vogntog

Nyheter
2033

Bergensrederiet Hav Line Vessel ønsker å erstatte 7000 vogntog med sitt nye hybride fiskeproduksjonsfartøy.

Det skriver Bergensavisen.

I går publiserte den finske verftsgrupperingen Wärtsilä en pressemelding, hvor de bekrefter at de vil bygge den nye slaktebåten til Hav Line Gruppen.

iLaks omtalte denne saken allerede i sommer, hvor det ble kjent at båten ville føre fisken rett til Danmark etter slakt for videreforedling og salg.

Arbeidsplasser på land kan forsvinne
Tidligere Cermaq-topp, Jon Hindar, er styreleder i Hav Line.

– Det første jeg tenkte da jeg fikk spørsmål om å bli med på dette prosjektet, var «hvorfor har ingen tenkt på dette før», sier Hindar til Bergensavisen.

Det nye fiskeproduksjonsfartøyet til norske Hav Line AS er verdens første med hybrid-/
batteriløsning. FOTO: Wärtsilä

Slakting på båt istedenfor land kan bety at arbeidsplasser forsvinner ut av landet, men ifølge Hindar vil det bli arbeidsplasser på båten. Han sier videre at det ligger miljøgevinster i å erstatte vogntog med båt.

Hindar har tidligere bekreftet at båten vil ha norsk mannskap. 

 

Vil redusere bruken av vogntog
Hindar får støtte fra daglig leder for Nord-Trøndelag havn i Rørvik, Paul Ingvar Dekkehus. Ifølge Trønder-Avisa ønsker Dekkehus å få slutt på at laksen fraktes med vogntog.

En rapport fra SINTEF viser at hvis Norge i 2050 produserer fem ganger mer laks, vil det bety en 120.000 laksetrailere på midtnorske veier. I dag er antallet 24.000.

Målet til er å få halvparten av eksportvolumet over på skip, slik at det kan gå to skip i uka fra Trøndelag til Danmark.