Bergensrederiet Hav Line Vessel ønsker å erstatte 7000 vogntog med sitt nye hybride fiskeproduksjonsfartøy.
Det skriver Bergensavisen.
I går publiserte den finske verftsgrupperingen Wärtsilä en pressemelding, hvor de bekrefter at de vil bygge den nye slaktebåten til Hav Line Gruppen.
iLaks omtalte denne saken allerede i sommer, hvor det ble kjent at båten ville føre fisken rett til Danmark etter slakt for videreforedling og salg.
Arbeidsplasser på land kan forsvinne
Tidligere Cermaq-topp, Jon Hindar, er styreleder i Hav Line.
– Det første jeg tenkte da jeg fikk spørsmål om å bli med på dette prosjektet, var «hvorfor har ingen tenkt på dette før», sier Hindar til Bergensavisen.
Slakting på båt istedenfor land kan bety at arbeidsplasser forsvinner ut av landet, men ifølge Hindar vil det bli arbeidsplasser på båten. Han sier videre at det ligger miljøgevinster i å erstatte vogntog med båt.
Hindar har tidligere bekreftet at båten vil ha norsk mannskap.
Vil redusere bruken av vogntog
Hindar får støtte fra daglig leder for Nord-Trøndelag havn i Rørvik, Paul Ingvar Dekkehus. Ifølge Trønder-Avisa ønsker Dekkehus å få slutt på at laksen fraktes med vogntog.
En rapport fra SINTEF viser at hvis Norge i 2050 produserer fem ganger mer laks, vil det bety en 120.000 laksetrailere på midtnorske veier. I dag er antallet 24.000.
Målet til er å få halvparten av eksportvolumet over på skip, slik at det kan gå to skip i uka fra Trøndelag til Danmark.