Avtalen ble signert 6. november.
Fjord Maritime er en teknisk leverandør til havbruksnæringen. Selskapet står bak Fjord Hybrid, et automatisk drifts- og optimaliseringssystem som stabiliserer produksjon, reduserer klimagassutslipp og drivstofforbruk på forflåter, ifølge produsenten.
Nå har Bergenselskapet fått på plass en avtale med familieoppdretteren E. Karstensen Fiskeoppdrett.
– Vår løsning Fjord Hybrid – reduserer gangtiden til dieselgeneratorer på forflåter med inntil 80 prosent, sier markedsansvarlig i Fjord Maritime, Øyvind Bakke.
– Maksimalt antall kW pr. liter diesel
Bakke forklarer nærmere hvilke fordeler Fjord Hybrid gir.
– Langs vår landstrakte kyst ligger det tilnærmet tusen forflåter. Kanskje halvparten har tilkobling til landstrøm, mens resterende har sin kraftproduksjon fra dieselgeneratorer. Generatorene blir dimensjonert for å takle et større spenn i lastpådrag, fra peaker i for eksempel oppstartstrøm til de reelle driftsnivåene. Dette medfører at installert generator så og si aldri blir driftet på ideell/design-last (grønn-sone). Ved installasjon av Fjord Hybrid på eksisterende og nye forflåter blir generatoren alltid driftet på design-last (grønn-sone). Dette medfører at oppdretter får maksimalt antall kW pr. liter diesel, fortsetter bakke.
Slik fungerer Fjord Hybrid (saken fortsetter under videoen)
Erfaring og nettverk
Bakke forklarer hvordan E .Karstensen vil dra nytte av løsningen.
– E.Karstensen planlegger med en 18 måneders produksjon av laks på ny lokalitet. Lokaliteten ligger så langt fra land, og har begrenset nett-tilgang/kapasitet, så landstrøm er ikke et alternativ. Der var det planlagt å drifte forflåten med dieselgeneratorer 24 timer i døgnet i 18 måneder generatoren ville da hatt en gangtid på 13 140 timer i den perioden. Når de nå skal installerer Fjord Hybrid reduseres gangtiden med 75 prosent, fra 24 timer i døgnet til seks timer. Dette gir kunden betydelige reduserte drifts -og vedlikeholdskostnader, redusert utslipp, redusert støy for røktere og eventuelle naboer til anlegget, integrert lyssikring som sikrer utfall av lys i merd og påfølgende blink, sier han.
Fjord Maritime ble etablert i slutten av 2016, og Bakke oppfordrer potensielle kunder og samarbeidspartnere til å tak kontakt.
– Selv om man er et relativt nyetablert selskap, er personene bak ikke nye i næringen. Vi har et godt nettverk og har bevist gjennomføringsevne i næringen.
Bakke trekker frem erfaringen og nettverket som daglig leder Vidar Rabben har tatt med seg inn i selskapet.
– Vidar overtok rollen som daglig leder etter sommeren, dette har gitt oss et ekstra løft. Vi innehar tung prosjektledererfaring i vårt team, som kommer godt med ved leveranse av Fjord Hybrid.