Bergensrederiet Hav Line Vessel ønsker å erstatte 7000 vogntog med sitt nye hybride fiskeproduksjonsfartøy.
Det skriver Bergensavisen.
I går publiserte den finske verftsgrupperingen Wärtsilä en pressemelding, hvor de bekrefter at de vil bygge den nye slaktebåten til Hav Line Gruppen.
iLaks omtalte denne saken allerede i sommer, hvor det ble kjent at båten ville føre fisken rett til Danmark etter slakt for videreforedling og salg.
Arbeidsplasser på land kan forsvinne
Tidligere Cermaq-topp, Jon Hindar, er styreleder i Hav Line.
– Det første jeg tenkte da jeg fikk spørsmål om å bli med på dette prosjektet, var «hvorfor har ingen tenkt på dette før», sier Hindar til Bergensavisen.

batteriløsning. FOTO: Wärtsilä
Slakting på båt istedenfor land kan bety at arbeidsplasser forsvinner ut av landet, men ifølge Hindar vil det bli arbeidsplasser på båten. Han sier videre at det ligger miljøgevinster i å erstatte vogntog med båt.
Hindar har tidligere bekreftet at båten vil ha norsk mannskap.
Vil redusere bruken av vogntog
Hindar får støtte fra daglig leder for Nord-Trøndelag havn i Rørvik, Paul Ingvar Dekkehus. Ifølge Trønder-Avisa ønsker Dekkehus å få slutt på at laksen fraktes med vogntog.
En rapport fra SINTEF viser at hvis Norge i 2050 produserer fem ganger mer laks, vil det bety en 120.000 laksetrailere på midtnorske veier. I dag er antallet 24.000.
Målet til er å få halvparten av eksportvolumet over på skip, slik at det kan gå to skip i uka fra Trøndelag til Danmark.