Fem år med iLaks: Vår viktigste oppgave er å nå den rette leseren

Kommentarer
1391

Ikke rart, siden dere er vår viktigste ressurs.

Det begynte som et enmannsorkester. Med en aksjekapital 30.000 kroner og 80 timers arbeidsuke. Nå er vi seks ansatte. Denne uken feirer vi at iLaks er blitt fem år gammel. Og den største takken retter vi til leserne.

Startskuddet gikk denne uken – i mars 2013.

Les også: Drømmen fra Byfjorden

Konkurranse
I løpet av våren og sommeren for fem år siden ble det fort klart at det ikke var noen enkel jobb å etablere seg i et mediemarked preget av høy konkurranse.

«Vi har allerede to aviser. Hva skal vi med en tredje? Er dere her om tre måneder da? Har du kondis til dette?» var noen av tilbakemeldingene vi fikk.

Men hardt og målrettet arbeid over tid har betalt seg. iLaks har forlengst distansert konkurrentene på trafikk. Og nøkkelen til dette er gjennom innhold og distribusjon å treffe flest mulig av de rette leserne.

Bidrar i beslutningsprosessene
Det sikres ved en redaksjonell strategi som angår og retter seg mot dem vi helst vil nå.

Og hvem er det? Jo, det er røktere, studenter, driftsledere, matroser, fôrselgere, logistikkmedarbeidere, bankansatte, aksjemeglere, veterinærer, innkjøpere, styrmenn, sentralborddamer, maskinister og saksbehandlere.

Kort sagt: Alle dem som bidrar i beslutingsprosessene i den utvidede verdikjeden for lakseoppdrett. En ting er sikkert; ved kjøp av ny fôrflåte eller slakteri vil direktøren søke råd fra mange medarbeidere i organisasjonen sin.

Mens våre konkurrenter også henter driftsinntekter fra abonnement, pressestøtte og paid content velger vi å utelukkende finansiere driften via annonser. Så langt har det gått knirkefritt. Men det betinger selvsagt at vi gjennom vårt innhold treffer de nevnte beslutningtakerne. Flest mulig av dem. Vi vil ikke bare treffe topp- eller mellomledere. Vi vil nå hele arbeidsstokken – fra gulvet og opp.

Vekst
Etter fire og et halvt år, nærmere bestemt i slutten av juli i fjor, gjorde vi et sprang ved å etablere en ny nettavis, SalmonBusiness.com. Den engelskspråklige nykommeren er basert på en strategisk blåkopi av iLaks, og har trafikkmessig og kommersielt utviklet seg marginalt kjappere enn «moderskipet».

De redaksjonelle og kommersielle synergiene mellom de to avisene er åpenbare, og strategien er også her avhengig av å nå den rette leseren. Lykkes vi fullt ut med det, kan vi levere nyheter som angår hele laksenæringen, også internasjonalt, samtidig som vi nettopp da tilbyr våre annonsører skreddersøm og et ferdigsegmentert markedsverktøy.

SalmonBusiness har allerede funnet sin passform og kjerneleser. Nå er det bare å gire opp.

Neste trinn blir å supplere med enda flere produkter som kan bygge og forsterke leserlojalitet.

iLaks er fem år ung. Reisen har såvidt begynt. Og vi gleder oss til fortsettelsen.