Drømmen fra Byfjorden

Kommentarer
1151

Lanseringen av nettavisen iLaks er realiseringen av en 12 år gammel visjon. Teknologisk utvikling og nye medievaner sparker i gang nye muligheter.

Det var sommeren 2001. Den varme, første sommeren som journalist i fiskeripressen. Fra innsiden av de skitne kontorvinduene på Bontelabo ønsket jeg en ny teknologisk hverdag. En hverdag der jeg, hvis jeg ønsket det, kunne velge å sitte i en robåt på Byfjorden, gjerne med fiskesnøret ute, og drive en avis med PC’en. Jeg ville ha en fokusert nettavis som var funksjonell og kunne møte og rapportere ”live” fra der det skjedde – når det skjedde. Enten det var på kaien på Måløy, i resepsjonen på Rica Hell under Laksedagene, i Shippingklubben i Oslo eller på Grand Place i Brüssel. En uavhengig og fokusert nettavis med kompromissløst fokus på oppdrettsnæringen.

019

I 2001, på høyden av dot.com-hypen, var ikke tiden moden. Nå, nesten 12 år etter er teknologien tilgjengelig, fleksibel og god nok til at dette kan realiseres.

Hvorfor iLaks?

Da jeg som nyutdannet økonom startet min reise i laks i 2001, solgte Norge 411.000 tonn laks for totalt 8,9 milliarder kroner. I 2013 estimeres Norge å selge laks for i overkant av 33 milliarder kroner. Det er nesten en firedobling på 12 år. Markedsveksten er eksplosiv sammenlignet med en hvilket som helst bransje. Laksen utgjør langt over halvparten av verdiene til landets nest største eksportnæring – sjømat. Børsverdien av lakseaksjene på Oslo Børs har rundet 45 milliarder kroner.

Fersk laks er den ubestridte dynamoen i det dynamiske og hurtigvoksende internasjonale sjømatmarkedet . Og alt tyder på at dette vil være tilfelle i overskuelig fremtid.

Navnet til tross; iLaks skal ikke utelukkende skrive om laks. Selv om laksen er det udiskutable hovedproduktet, skal vi dekke andre arter. Vi skal dekke hele verdikjeden, fra fangst av pelagisk fisk, fôrproduksjon, konkurrerende proteinsubstitutter, og vi skal følge fisken ut i sluttmarkedet. Vi skal også skrive om rammevilkår og meningsbrytning for alle som er i og tilknyttet denne bransjen.

Hva vil vi med iLaks?

I en tid der papiravisene er håpløst akterutseilt og trykker gårsdagens nyheter, skal vi fokusere på innhold og hurtighet i et format som tar innover seg endringene i medievanene.

Og hvem er redaktør?

Jeg jobbet i IntraFish i seks år, og var en ivrig bidragsyter til utviklingen av dette mediet fra å være nærmest en russeavis til å bli markedsleder og menighetsblad for fiskeripressen. Som den journalist i landet som skrev flest artikler om de børsnoterte fiskeaksjene, var det ikke unaturlig at jeg i 2004 ga ut boken ”Opp som en bjørn – historien om Pan Fish” (den engelske versjonen ”Salmon Fever” kom ut året etter). To år seinere gikk veien videre til å bli aksjeanalytiker med ansvar for fiskeri og havbruk i meglerhuset First Securities. Etter fire år i Oslo, har jeg jobbet i to år som konsulent og forlegger.

Nå åpnes et nytt kapittel. Med iLaks legges listen høyt for en ny nettavis. iLaks skal være en etterrettelig og klar stemme. En referent, analytiker og kommentator. Men også et korrektur og en utfordrer.

Vi håper du som leser vil være med forme iLaks til å bli en premissgiver i oppdrettsbransjen.