Store deler av resultatet kan derimot tilskrives et salg av varemerket EWOS.
Det melder EWOS i sitt årsregnskap for 2017. Selskapet benytter seg av et avvikende regnskapsår for å kjøre under samme regnskapssystem som det amerikanske morselskapet Cargill. Regnskapet for 2017 strekker seg fra 01.06.2016 til 31.05.2017.
EWOS som er en av verdens ledende fiskefôrprodusenter med hovedkontor i Bergen, solgte 9. september 2016 varemerket EWOS til Can Technologies for 582 millioner kroner. Justert etter dette er driftsresultatet på mer beskjedne 170 millioner kroner.
Selskapet skriver at omsetningen ble negativt påvirket av lavere volum, men at det var høyere salgspriser. Totalt var kostnadene for råmateriale, det vil si fiskeolje, fiskemel og soyaprotein konsentrat, på 4,9 milliarder kroner. EWOS skriver disse kostnadene ble negativt påvirket av økte markedspriser og valutaendringer.
Årsregnskapet viser at det var en økning i det totale norske fôrmarkedet med en prosent til 1.718.000 tonn i 2017. Årsaken til veksten bedre kontroll med lusesituasjonen. Det forventes ytterligere tre prosent vekst i 2018, ifølge analyseselskapet Kontali.