Administrerende direktør Robert Eriksson i Sjømatbedriftene krever igjen at Norge skal kontakte russiske myndigheter for å få lov til å fly norsk laks over Sibir.
Sjømatbedriftene har over lang tid jobbet for å få utrede mulighetene for å få direkteflyginger fra Nord-Norge til det asiatiske markedet. Nå viser bransjeorganisasjonen til en fersk rapport, som Avinor har bestilt hos Transportutvikling i Narvik, skriver NRK.
Rapporten ser på mulighetene og begrensingene for å kunne frakte laks direkte fra Nord-Norge til Asia. Ifølge Robert Eriksson i Sjømatbedriftene er det to forutsetninger som må på plass før dette kan bli en realitet. Det ene er at det må avgjøres hvilken flyplass, som skal få oppdraget. Bodø har planer om laksefly. Qatar flyr allerede laks fra Evenes til Doha og Virgin til London fra samme flyplass.
Men den aller viktigste forutsetningen ifølge Eriksson er at flyene må kunne ta «snarveien» over Sibir, og han krever handling fra samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).
– Det handler om storpolitikk. Sentrale myndigheter med samferdselsministeren i spissen må ta på seg ledertrøya og sørge for at Norge får i gang gode forhandlinger med Russland, sier Eriksson til NRK.
– Det holder ikke å ta en telefon eller sende en e-post. Han må sørge for å være en pådriver i dette arbeidet, legger han til.
Også i fjor vår da pandemien, ba Eriksson Hareide komme på banen. Da ville sjefen i Sjømatbedriftene ha dispensasjon til å fly laks over Russland.
Til NRK sier statssekretær Anders Tyvand (KrF) i Samferdselsdepartementet, at det ikke er avtalt noen et konkret tidspunkt for ny forhandlingsrunde mellom de skandinaviske landene og Russland.
– Det er derfor heller ingen avklaring om en endring i overflyvningsrettighetene fra Norge over Sibir. Departementet har den siste tiden prioritert å ivareta norske interesser i forbindelse med Brexit, sier han.