Norge eksporterte sjømat for 44,1 milliarder kroner i tredje kvartal. Det er en økning på 2,2 milliarder kroner, eller 5 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
– Takket være en historisk høy eksportverdi i september har vi lagt bak oss tidenes beste tredje kvartal. Denne gang er det så å si ingen valutaeffekt fra en svak norsk krone, siden vi sammenligner med samme periode i fjor. Det er høye volum for laks, ørret, makrell og reker som drar opp eksportverdien, sier administrerende direktør i Norges sjømatråd, Christian Chramer, i en pressemelding.
Hittil i år har Norge eksportert sjømat for 124,7 milliarder kroner. Det er en vekst på 626 millioner kroner, eller 1 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
– 2024 har vært preget av kvotereduksjoner for sild, kongekrabbe, makrell og torsk. Det er et viktig og nødvendig grep for å sikre fortsatt bærekraftige fiskebestander, men har naturlig nok gitt oss lavere eksportvolum. Når den totale verdien av sjømateksporten likevel øker i tredje kvartal, skyldes det at fisk fra havbruk kompenserer for kvotefallet, forklarer Chramer.
– Krevende år så langt
– Laks er et produkt som fortsatt står veldig sterkt hos forbrukerne, men det er ingen tvil om at 2024 så langt har vært et krevende år for mange lakseprodusenter. Konkurransen i markedet er knallhard, samtidig som det har vært en galopperende kostnadsvekst. I sommer har i tillegg høyere sjøtemperaturer gitt økte biologiske utfordringer knyttet til lakselus, sier Christian Chramer.
Ifølge FN fortsetter matvareinflasjonen å falle i Norges viktigste sjømatmarkeder etter at den i en lengre periode har vært i sterk vekst.
– Det har styrket kjøpekraften hos mange forbrukere. Tyskland, Storbritannia og Kina har for eksempel aldri handlet norsk sjømat for så høye verdier som i forrige kvartal, forklarer Chramer.
For ørret og reker ble tredje kvartal tidenes beste. Ørret passerte for aller første gang en eksportverdi på to milliarder kroner i et kvartal, mens det var rekordhøy eksportverdi for reker i et enkeltkvartal.
– I tillegg har det vært et særdeles godt kvartal for makrell, med høye priser, sterk verdivekst og god etterspørsel i de viktige asiatiske markedene, sier Christian Chramer.
Dette er de 10 største destinasjonslandene i tredje kvartal målt i verdi:
- Polen: 5,3 mrd NOK (-1 %)
- Danmark: 3,5 mrd NOK (-1 %)
- USA: 3,2 mrd NOK (-2 %)
- Nederland: 3,0 mrd NOK (+9 %)
- Storbritannia: 2,5 mrd NOK (+24 %)
- Kina: 2,5 mrd NOK (+16 %)
- Frankrike: 2,4 mrd NOK (-10 %)
- Spania: 2,0 mrd NOK (-7 %)
- Tyskland: 1,6 mrd NOK (+17 %)
- Italia: 1,6 mrd NOK (-5 %)
Dette er de 10 største artene i tredje kvartal målt i verdi:
- Laks: 31,7 mrd NOK (+3%)
- Makrell: 2,3 mrd NOK (+68 %)
- Torsk: 2,0 mrd NOK (-3%)
- Ørret: 2,0 mrd NOK (+24%)
- Sei: 791 millioner NOK (-11%)
- Sild: 740 millioner NOK (-9%)
- Reker: 474 millioner NOK (+54%)
- Blåkveite: 379 millioner NOK (-8%)
- Hyse: 363 millioner NOK (+15%)
- Kongekrabbe: 288 millioner NOK (-31%)
Slik var sjømateksporten i tredje kvartal
De største markedene for norsk sjømateksport i tredje kvartal var Polen, Danmark og USA. Totalt ble det det eksportert oppdrettsfisk for 33,9 milliarder kroner i tredje kvartal. Det utgjør 86 prosent av den totale sjømateksporten i denne perioden. Det ble eksportert sjømat til totalt 135 land i tredje kvartal. Det er samme antall som i samme periode i fjor.
Slik var sjømateksporten i september
Eksportverdien i september endte på 16,7 milliarder kroner. Dette er den nest høyeste eksportverdien i en enkeltmåned, kun slått av oktober i fjor. Det er en økning på 894 millioner kroner, eller 6 prosent, fra samme måned i fjor.
Sterkt kvartal for laks
Norge eksporterte 372 442 tonn laks til en verdi av 31,8 milliarder kroner i tredje kvartal. Laks sto for 70 prosent av den totale eksportverdien i tredje kvartal. Verdien økte med 997 millioner kroner, eller 3 prosent, sammenlignet med tredje kvartal i fjor. Det er en vekst i volum på 8 prosent. Polen, Danmark og USA var de største markedene for laks i tredje kvartal.
Tyskland hadde størst verdivekst i tredje kvartal, med en økning i eksportverdi på 355 millioner kroner, eller 32 prosent, sammenlignet med tredje kvartal i fjor.
Eksportvolumet til Tyskland endte på 16 150 tonn, noe som er 28 prosent høyere enn tredje kvartal i fjor.
Vekst i hjemmekonsum i Tyskland
– Selv om noe av den økte tilførselen av norsk laks til det tyske markedet nok går til videreforedling og videre eksport, kan mesteparten av veksten til Tyskland forklares gjennom økt hjemmekonsum, sier sjømatanalytiker Paul T. Aandahl i Norges sjømatråd.
Det er vekst i volum både for ferske og frosne naturelle produkter og røykt laks i Tyskland.
– Samtidig faller konsumentprisen sammenlignet med samme periode i fjor. Det styrker konkurransekraften til laks sammenlignet mot andre proteiner, sier Aandahl.
Norge eksporterte 141 600 tonn laks til en verdi av 11,6 milliarder kroner i september. Verdien økte med 614 millioner kroner, eller 6 prosent, sammenlignet med september i fjor. Det er en vekst i volum på 9 prosent.
Historisk eksportverdi for ørret
Norge eksporterte 25 033 tonn ørret til en verdi av 2 milliarder kroner i tredje kvartal. Det er første gang at ørreteksporten passerer 2 milliarder kroner i et kvartal. Verdien økte med 392 millioner kroner, eller 24 prosent, sammenlignet med tredje kvartal i fjor. Det er en vekst i volum på 34 prosent. Ukraina, Litauen og USA var de største markedene for ørret i tredje kvartal.
Det er rekordhøy eksportverdi for ørret i et enkeltkvartal, 392 millioner kroner høyere enn forrige rekordkvartal, som var i tredje kvartal 2023.
Litauen hadde størst verdivekst i tredje kvartal, med en økning i eksportverdi på 189 millioner kroner, eller 264 prosent, sammenlignet med tredje kvartal i fjor.
– September er den første måneden med en høyere gjennomsnittspris for fersk hel ørret enn for fersk hel laks siden mai 2023. Gjennomsnittsprisen for fersk hel ørret var 75,11 kroner, mens den for fersk hel laks var 74,04 kroner, sier Paul T. Aandahl.
Norge eksporterte 7 600 tonn ørret til en verdi av 625 millioner kroner i september. Verdien økte med 80 millioner kroner, eller 15 prosent, sammenlignet med september i fjor. Det er en vekst i volum på 22 prosent.