Eksportører presses på pris og tid: Kampen om bilene i Nord-Norge forsterkes av trøbbel på vei og bane

Nyheter
0

– For lite sendes nordover.

Eksportører sliter med å skaffe nok biler til å hente laks ved pakkerier i Nord-Norge. Det har blitt kamp om bilene.

– Situasjonen nå er ekstra uvanlig. Vi har hatt topper tidligere på høsten med stor utslakting, men siden august har det blitt værre enn før. Det forteller logistikk-ansvarlig Jan Robert Røli-Gjervik hos Polar Quality i Bodø til iLaks.

– Det er store utfordringer, med for lite biler her nord. Jeg ser tendenser nå til at fraktratene justeres oppover. Nå handler det om å få den hentet og levert destinasjonen tidsnok, sier Røli-Gjervik.

Logistikk-ansvarlig Jan Robert Røli-Gjervik. (Foto: Steve Hernes)

– Vi har dyktige og erfarne folk på logistikk, så det løser seg som regel til slutt, men fisken kan bli forsinket. Slik situasjonen er nå presses vi også på pris. Særlig om pakkeriet ligger i rimelig grisgrendte strøk, sier daglig leder Robert Johansen.

Vei og banearbeid
Polar Quality har nær 100 prosent av eksporten fra oppdrettere i nord, og merker det derfor ekstra godt. Veiarbeid på E6 i Hamarøy og arbeid på Nordlandsbanen forsterker utfordringene for Bodø-eksportøren.

– Vi henter solide volum hos Cermaq i Steigen, så E6 over Hamarøy kan ikke unngås. I tillegg er det også kommende uke varslet arbeid på jernbanen, sier han.

Når fisk flyttes fra bane til vei blir det ekstra stort trykk på biler.

– Det er bileiers marked nå, og det bruker de selvsagt, ifølge Johansen.

Robert Johansen, daglig leder Polar Quality. (Foto: Steve Hernes)

– Det blir jo en balanse til slutt. I løpet av et år ligger kanskje rundt 20 uker i transportørens makt, men vi har et kjempegodt forhold til transportørene, og mange faste avtaler. Når vi i enkelttilfeller nærmest blir desperat fordi vi ikke får en bil, så merkes det godt på prisen, sier han.

– Da er gode avtaler med transportør i bunn viktig, slik at vi blir prioritert, dessverre opplever vi at transporten til Oslo tar tre til fire dager. I enkelte markeder har det mye å si, som Taiwan for eksempel. Her får et par dager ekstra frakttid utslag på pris, sier Robert Johansen.

For få returbiler
Ifølge den erfarne logistikk koordinatoren Jan Robert Røli-Gjervik, er det også andre årsaker til at det er for få biler tilgjengelig. Det er for lite gods sørfra som skal nordover for tiden.

– Det gjør at det er færre biler på retur vi kan bruke. Jeg vet ikke hvor lenge det er siden jeg har fått epost fra transportør om at de har ledige biler. Det er det helt slutt på. Vi må lete til vi finner, men det ordner seg nok til slutt. Jeg må lokke, skru på sjarmen, og bruke gamle forbindelser godt, smiler Røli-Gjervik.

Han er sikker på at han også denne uka skal klare å skaffe nok biler til uka også.

Fredag kunne Valeria Orudzheva fortelle iLaks om de store volumene som skal ut i markedet.

Les også: – Ser du på volumet, er det rett og slett imponerende priser

Sales and Logistics Manager Valeria Orudzheva. (Foto: Steve Hernes)