Eks-styreleder i Rostein er tung aksjonær i Naviera Orca

Nyheter
1281

Når chilenske Naviera Orca fronter rettsaker mot brønnbåtkonkurrentene Aquaship og Sølvtrans, har storeier Odd Einar Sandøy støtte av en annen utenlandsk aksjonær, nemlig tidligere styreformann i Rostein, Kjell Audun Aasen.

Odd Einar Sandøy, eneeier i verdens største brønnbåtrederi, Rostein, er profilert som interessent i Naviera Orca, det chilenske rederiet som drar Sølvtrans og Aquaship gjennom det chilenske rettsystemet for påståtte brudd med eierskapslovgivningen i landet. I Chile, som i mange andre land, er det ikke tillatt for utlendinger å kontrollere eierskap med rederi som driver nasjonal kystfrakt.

Foto: Naviera Orca

Sandøy er imidlertid ikke eneste utenlandske eier i Naviera Orca. Han har med seg en gammel kjenning.

Les også: Slik har norske brønnbåtredere forsynt seg av det chilenske fraktmarkedet

Sentral
Kjell Audun Aasen har de siste årene vært mest kjent som storeier og partner i florøfirmaet Nekst, som har søkt og mottatt to utviklingskonsesjoner for oppdrett i åpent hav. Men han er også tidligere styreformann i Rostein og dets holdingselskap Rofisk, frem til han gikk av i 2010.

Les også: Nekst går for å realisere «Havliljen» tross beskjeden konsesjonsfangst

Aasen var sentral i en periode der Rostein hadde båter på kontrakt i Canada. Året etter hans Rostein-exit startet Aasen og Sandøy Orca Naviera. Orca-navnet (som betyr spekkhugger) kommer av navnet de hadde på brønnbåtene som seilte i Canada.

Ifølge en artikkel på Kyst eier Odd Einar Sandøy «sammen med sin norske forretningspartner Kjell Audun Aasen 49 prosent av Naviera Orca». Gitt at Sandøy eier 22 prosent av Orca Naviera, impliserer det at Aasen eier 27 prosent av rederiet.

Men det avviser Aasen.

Kjell Audun Aasen. FOTO: Privat

Rettsaker
– 22 prosent. Det samme som Odd Einar, sier han om eierposten til iLaks. Aasen er også styremedlem i Naviera Orca.

Han ønsker ikke å kommentere de pågående rettsakene mot Sølvtrans Chile.

– Dette foregår der nede. Det er komplekst, og jeg har ikke noe å tilføre utover det du skriver, sier Aasen. – Det er tre rettsaker som går. En criminal case, en civil case og en free trade case. Den første er allerede blitt anket. De vil vel gå til supreme court.

– Vi hentet inn en legal opinion da vi startet. Med chilensk lederskap – og det har vi. Majoriteten er chilensk. Det har fungert bra for oss, så nasjonalitet spiller ingen rolle. Ezequías Alliende er daglig leder og han er også aksjonær. Det er også andre aksjonærer, partnere av ham.

– Hvor mye eier Alliende?

– Det må du spørre han om, svarer Aasen. – Det er positivt for oss som har en chilensk partner der. Vi har bygget båter og de drifter dem. Det er flinke folk.

Partnerskap
– Vi har tre båter. De går over alt, for mange forskjellige kunder, legger han til.

Les også: Her er mannen som skal ha kjøpt eierkontroll over fem Sølvtrans-båter – for kun 130.000 dollar

Carlos Correa Bau, kommunikasjonsrådgiver i Naviera Orca, oppgir følgende aksjonærstruktur for det chilenske brønnbåtrederiet:

  • 44 prosent Trigvasson Ltda (50/50 Kjell Audnn Asen og Odd Einar Sandøy)
  • 6 prosent Ezequias Alliende
  • 50 prosent Annapolis Ltda (partnerskap eid av chilenske entreprenører, inkludert Alliende)

    Foto: Naviera Orca