Selv om været ikke var optimalt, valgte bergingsmannskapet å starte slepingen av det havarerte lasteskipet i natt.
Like før klokken åtte torsdag morgen slepes «Eemslift Hendrika» mot nordøst, like nord for Fosnavåg.
– Vi har kontroll på havaristen, uttalte beredskapsdirektør Hans-Petter Mortensholm i Kystverket til VG i natt.
Frykt
Onsdag kveld nærmet ble redningsmannskapet på fire personer fra det nederlandske firmaet Smit Salvage firt ned fra et helikopter, for å sikre havaristen. «Eemslift Hendrika» drev da direkte mot Stadlandet med en hastighet på 1,5 knop.
Da ble det iverksatt en aksjon grunnet frykt for at skipet ville drive på land i løpet av natten. Bølgehøyden var mellom tre og fire meter, noe som var krevende og ikke optimalt.
Da havaristen var sikret, var det fire til fem timer igjen til skipet ville ha truffet land.
Om bord i skipet er det 305 kubikk med tungolje, 70 kubikk diesel og ti kubikk smøreolje.
Oljeutslipp
– Vi hadde nok mellom fire og fem timers drivetid å gå på, sier Mortensholm til Bergens Tidende.
– Hadde vi fått en grunnstøting, med påfølgende stort oljeutslipp, ville fuglefjellet Runde ha ligget midt i leia for utslippet. Og det ville ha skjedd midt i den mest sårbare tiden, på vei inn i hekkeperioden for fuglebestanden der, sier han.
Slepet er nå fast i baugen på #EemsliftHendrika og slepefartøyet Normand Drott begynner forsiktig å dreie havaristen rundt. 👊👍
Planen er å slepe fartøyet inn Breisundet utenfor Ålesund for videre inspeksjon. (foto: @kystvakten / KV Bergen) pic.twitter.com/oblPZFgfbc— Kystverket (@Kystverket) April 7, 2021
Frakteskipet skal nå slepes til Breisundet, ved Hareidlandet og Gurskøy i Møre og Romsdal. De fire redningsmennene er fortsatt om bord.
Bergingsselskapet Smit Salvage deltok også nylig under aksjonen der containerskipet «Ever Given» satt fast i Suezkanalen.