Dyrevernorganisasjon med støtte til slaktebåt: – Svært enkelt å se at en slik båt har et stort potensiale til å bedre fiskevelferden

Nyheter
1292

Susanna Lybæk, zoolog og vitenskapelig rådgiver i Dyrevernalliansen, ber fiskeriminister Harald Tom Nesvik om å vurdere slaktebåt-saken på nytt. 

Det fremgår av et brev til fiskeriministeren datert 21. desember i fjor. I brevet uttrykker Dyrevernalliansen og Lybæk sin støtte til den omstridte slaktebåten «Norwegian Gannet».

«Vår oppfatning er at fisk slaktet på slaktebåt vil ha en høyere etisk kvalitet enn annen oppdrettsfisk, fordi den har unngått lidelsen som oppdrettsfisk ellers gjennomgår i forbindelse med slakteprosessen. Vår oppfatning er derfor at eksport av denne type vare vil være positivt for Norge, fordi dyrevelferden vil holde en høyere standard enn ellers», heter det blant annet i brevet.

Til iLaks forteller Lybæk at organisasjonen i flere år har jobbet for å bedre fiskevelferden i oppdrettsnæringen. Gjennom dette arbeidet har de besøkt slakterier på land, men at de ikke har rukket å besøke «Norwegian Gannet» ennå.

Susanna Lybæk. FOTO: Dyrevernalliansen

–  Vi håper sjansen vil by seg i fremtiden. Imidlertid er det svært enkelt å se at en slik båt har et stort potensiale til å bedre fiskevelferden, sier Lybæk, og legger til at bløggebåter allerede har vært i drift i flere år.

– Dyrevernalliansen ønsker både bløggebåter og slaktebåter velkommen. Økt bruk av disse kan bety en solid bedring av en kritisk situasjon for laksen, sier Lybæk.

Dyrevernalliansen har ikke mottatt noe svar på brevet. iLaks har forsøkt å få en kommentar fra fiskeriministeren onsdag formiddag, men har ikke fått svar så langt.

– Unngår ekstra belastning for laksen
I brevet fra Dyrevernalliansen understrekes det at ved bruk av slaktebåt unngår man ekstra belastning for laksen da fisken kan pumpes rett inn til slakt med kun én håndtering.

– Transport til slakteri innebærer to eller tre runder med trenging og pumping, og det er en av de mest stressende situasjonene en oppdrettslaks opplever, sier Lybæk.

– En slipper også transport og oppbevaring av laks i ventemerd, med den velferdsrisiko, stress og smitterisiko det kan innebære, fortsetter Lybæk.

Det var Teknisk Ukeblad som først omtalte brevet.

– Svært misvisende fremstilling
Noe av kritikken mot «Norwegian Gannet» har gått på at den og fremtidige slaktebåter er en trussel mot landbaserte slakterier. Dette blant annet fordi slike båter kan gå utover arbeidsplasser på land.

Den argumentasjonen kjøper ikke Lybæk.

– At velferden til hovedpersonen i oppdrettsnæringen, laksen, skal ofres for å beholde arbeidsplasser er en svært misvisende fremstilling. Omfordeling av arbeidsplasser er noe enhver næring i utvikling kan risikere å gjennomgå. Oppdrettsnæringen er kapitalsterk og tilpasningsdyktig, og har et stort forbedringspotensiale når det gjelder fiskevelferd. Dyrevernalliansen har i mange år argumentert for en økt satsning på velferd i oppdrettsnæringen, og en naturlig del av dette vil være å skape flere arbeidsplasser dedikert til å overvåke og å heve fiskevelferden, sier Lybæk.

Carl-Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line. FOTO: Ole Alexander Saue.

– Godt å få støtte
Administrerende direktør i Hav Line Gruppen, Carl-Erik Arnesen, setter pris på støtten fra Dyrevernalliansen

– Jeg synes det er godt å få støtte fra Dyrevernalliansen. «Norwegian Gannet» bidrar med færre håndteringer og mindre stress i forbindelse med slakteprosessen. Videre står vi for et stort bidrag til redusert smitterisiko. Den risikoen som fører til sykdom og tap av fisk. Dette er av felles interesse for alle som vil laksen vel. Det bidrar også til bedre lønnsomhet. Og det er når man kan kombinere økt lønnsomhet med bedre dyrevelferd og bedre miljø at ting går fremover, sier han.

Fiskekvalitetsforskriftens bestemmelser på høring
I forrige uke var «Norwegian Gannet» på sitt første oppdrag, etter at Bergen tingrett fastslo at Nærings- og fiskeridepartementet har tolket matloven og kvalitetsforskriften feil. Retten besluttet en midlertidig forføyning som tilsidesatte departementets vedtak om å stanse slaktebåten.

«Fortsette en restriktiv linje hva gjelder miljøkrav til havbruksnæringen og håndtering av produksjonsfisk». Dette var et av punktene knyttet til havbruk som Venstre, KrF, Høyre og Frp ble enige om i forhandlingene om en ny regjeringsplattform.

«Som ledd i dette vil Nærings- og fiskeridepartementet snarlig sende en presisering av fiskekvalitetsforskriftens bestemmelser på høring», skriver Nesvik i en e-post til NRK onsdag.

– Mattilsynet ville ha bestemmelsen ut av forskriften. Å få det inn i plattformen synes jeg er fascinerende. De er redde for omdømmet til norsk laks, men vi leverer på kvalitet langt utover det vanlige. Vi vil sortere fisken i Danmark på samme måte som den vil sorteres i Norge, sier  Carl Erik Arnesen til statskanalen.