Prissjokket biter ikke på kineserne.
Tidligere denne uken åpnet Oslo Seafood & Cargo Center (OSCC) sitt nye kjølelager like ved flystripen på Gardermoen. Det trengs for å betjene den sterke etterspørselen fra oversjøiske markeder.
Norge eksporterer 220.000 tonn fersk sjømat, i vesentlig grad laks, luftveien via Oslo lufthavn Gardermoen årlig.
Øker
Ingen kjøper mer fersk flybåren laks enn Kina. Ingen betaler bedre for fisken heller.
Les også: Mens samtlige storimportører kutter norsk laks, øker Kina innkjøpene med over 30 prosent
I forrige uke eksporterte Norge 959 tonn fersk laks til Kina, inkludert Hong Kong, som er egen importsone. Til sammenligning var direkteeksporten til land som Storbritannia og Kina henholdsvis 586 og 469 tonn laks, viser dagsferske eksporttall fra Norges sjømatråd og SSB.
Så langt i år har kineserne importert 21.832 tonn fersk norsk laks. Kun seks land har kjøpt mer. Men ingen betaler mer for fisken. Gjennomsnittlig eksportpris (levert den norske grense) er 138,64 kroner kiloet.
Premie
Verken historisk høye laksepriser, eller flyfraktkostnader som har økt betydelig etter krigsutbruddet i Ukraina, synes å dempe kinesernes betalingsvilje.
Kinesiske fiskeimportører etterspør i særlig grad storlaks, over seks kilo, som over tid har blitt solgt med en prispremie relativt til lavere vektklasser.
Med dagens veksttakt ventes Kina å passere Italia, og bli Norges sjette største laksekunde, i løpet av året.