Det er Kristin Lien (54) som gjennom sitt forsvar av dr. philos.-grad om konsum av norsk sjømat har presentert disse siste funnene.
Mye av avhandlingen hennes dreier seg om det norske markedet. Hun slår blant annet fast at medieoppmerksomhet, enten den er positiv eller negativ, ikke har så mye å si for hvor mye laks forbrukerne i Norge kjøper, skriver Stavanger aftenblad.
Mindre fisk i barnefamilier
Det ser også ut til at nordmenn er lite kresne når det kommer til type fisk – i hvert fall når det er snakk om fryst fisk. Da er det ikke så viktig om det er laks, torsk eller sei.
Om det er fersk fisk som står på menyen, er derimot viktigere å kunne tilby akkurat den fisken som kunden er ute etter, skriver Lien i avhandlingen.
Videre ser det ut til at laksekonsumet går ned med en gang et barn tilkommer husholdet – samtidig som at antall kroner som barnefamiliene legger igjen i laksemarkedet har gått opp siden 2005.
Forskerne tror dette har sammenheng med lanseringen av nye «lettvinte» produkter, som for eksempel «lakselenka» med fryste fileter.
Har også sett på Russland
I tillegg til det norske markedet har Lien også studert det russiske.
Her fant Lien blant annet ut at oppdrettsartene pangasius og atlantisk ørret raskt ble ledende på pris etter at de ble introdusert i markedet. Et annet funn var at russiske familier vil bytte ut hel sild med sildedelikatesser etter hvert som de får bedre råd.
Kristine Lien er 54 år og kommer fra Tromsø. Hun har en cand. polit. fra universitetet i Bergen, og jobber til daglig som markedsanalytiker i Norges sjømatråd.