– Det vil bære galt av sted hvis vi regulerer en enkeltnæring strengere enn alle andre

Nyheter
1393

Geir Ove Ystmark avviser SV-forslag om utslippsfrie konsesjoner fra 2020.

Sjømat Norge-direktøren har fått med seg romjulens utspill fra SVs stortingsrepresentant Lars Haltbrekken, hvor det ble tatt til orde for at alle nye oppdrettskonsesjoner seinest fra 2020 skal kreve nullutslipp.

Regulerer
– Vi trenger en tydelig klimapolitikk, sier Ystmark. – Forsuring og endring av vandringsmønster for fisk er urovekkende. Sjømatnæringen har alt å vinne på en tydelig klimapolitikk som fører til reduserte globale utslipp. Det er også en av våre viktigste ambisjoner i Sjømat 2030. Derfor bør alle næringer ha en streng klimapolitikk. Men det vil bære galt av sted hvis vi regulerer en enkeltnæring strengere enn alle andre. Når havbruksnæringen også har et godt utgangspunkt kan det faktisk føre til å vri konsumet fra klimaeffektiv laks og ørret til matvarer med større klimaavtrykk.

Han reagerer på at det blir gjort forskjeller på næringer, særlig for å ramme klimavinneren fiskeoppdrett.

– Nylig ble CO2-avgiftene harmonisert. Det medførte økt avgiftstrykk på mange næringer, også havbruk, brønnbåter, fiskefôrproduksjon og transport. For fiskerinæringen og landbruket ble det derimot gjort unntak. Der vurderer to utvalg hvilke tiltak som har best effekt. Det var gode grunner til dette. For fiskeriene kunne en særegen høy norsk avgift ført til at både bunkring og landinger skjer utenlands og slik ensidig rammet fiskeindustrien, fortsetter Ystmark.

– Vi kan altså ende opp med at det gis unntak eller andre innretninger for øvrig matproduksjon. Så skal man for havbruk både ilegge større avgifter og hvis det jeg leser i iLaks sette helt særegne konsesjonskrav til havbruksnæringen. Og det på tross av at sjømat er klimaledende. En endring av kosthold i retning av mer fisk vil faktisk gi store og positive effekter for klimaet.

Alle pallplasseringene
Samtidig har Ystmark høye ambisjoner for klimagevinster fra sjømat.

– Det betyr ikke at sjømatnæringen skal hvile på laurbærbladene. Tvert om er det fokus på hvordan vi kan bruk nye fôringredienser med lavere klimaspor, det foregår en betydelig elektrifisering av havbruksanlegg og overgang til el-drevne servicefartøy og hybrid-brønnbåter. Målet vårt er tydelig. Sjømatnæringen skal gå fra å være klimaledende til å beholde alle pallplasseringene. Både innenfor havbruk og fiskeri.