Administrerende direktør i Arnarlax, Kristian Matthiasson, sier det vil komme 30.000-40.000 tonn laks fra Island de neste 24 månedene.
I 2017 produserte Arnarlax 10.000 tonn laks. I år ligger den islandske oppdretteren an til 6.000 tonn. Det er langt unna tillatelsen på 22.700 tonn, som selskapet har.
– Vi er ikke i nærheten av å utnytte kapasiteten som allerede er gitt. Det er fortsatt mulig med mye vekst med tanke på konsesjoner som er gitt, og de bærekraftskapasitetene som ligger på Island, sier Matthiason til iLaks på hovedkontoret til Arnarlax i Bíldudalur.
Men ifølge Matthiason kan ting fort endre seg.
– Vi har det største smoltutsettet i Islands historie i år, hvis du ser på øyas fire oppdrettsselskap (Arnarlax, Arctic Fish, Ice Fish Farm og Laxar jour.anm.) kombinert. Et smoltutsett som tilsvarer at de neste 24 månedene skal det komme 30.000-40.000 tonn laks fra Island, sier Matthiasson.
– Et stort steg for oss
Økt produksjon, betyr også nye logistikkutfordringer i fremtiden.
– Hvordan håndterer dere logistikken?
– Jeg visste du skulle spørre om det, svarer Matthiasson, og fortsetter:
– Vi trucker fisken til Reykjavik. Det er selvfølgelig utfordrende på vinterstid. Men fra og med november, etter avtale med en av de store fraktleverandørene på Island, Samskip, starter vi med ukentlige seilinger her fra Bíldudalur.
Fisken skal gå fra Bildudalur til Reykjavik, før den deretter går til Rotterdam.
– Det blir et stort steg for oss, sier Matthiason, men sier utfordringen på transportsiden ligger i avstanden til markedene.
– Hovedmarkedet er USA, men vi leverer en god del til Europa. USA skulle man tro passet glimrende for Island, siden vi ligger relativt nært. Men infrastrukturen på flyfrakt fra Island er ikke så veldig god. Det er begrenset med plass, og det er veldig kostbart å frakt med fly. Da har vi mulighet å ta den med skip til kontinentet, selge den i Europa eller sende den med fly fra Europa til USA. Det er ikke en ideel transportløsning, men vi skal ikke klage. Vi ligger ikke så mye verre til transportmessig enn det Bakkafrost på Færøyene for eksempel gjør, sier Matthiasson.
– Men fra november, hvor mye laks skal da truckes og hvor mye skal gå med båt?
– Det vil vise seg. Det skipet gir oss en mulighet til å sette store deler av produksjonen fra mandag, tirsdag og onsdag om bord i det skipet. Det blir betydelig mindre volum som trucken. Nøyaktig mengde, klarer jeg ikke å si akkurat nå.
Ønsker hurtige fôrleveranser
Også på levering av fôr er det logistikkutfordringer. Fôret leveres fra Norge.
– Infrastrukturen rundt fôr er ikke god nok. Det er hurtige leveringer som er utfordringen. For å få transportkostnaden ned på akseptabelt nivå, må vi ta store leveranser. I dag lagrer vi fôret på land, for å så å transportere det ut til flåtene. Det ønsker vi ikke å gjøre i fremtiden. Vi ønsker fôrleveranser 1-2 ganger i uken, slik at at planleggingen blir lettere, sier Matthiasson, og legger til at dette vil skje når produksjonen øker.