– Det er verdsatt av kundene

Nyheter
691

Kashmirgensre, Cristal Roederer Champagne, toalettlokk og villsvinpølser. Det står ikke på vareutvalget. Det er 24 rader med kasseapparater ved hypermarkedet E. Leclerc i Le Luc, like nord for Toulon. Men lokalene er likevel ikke blant de aller største i hypermarked-kategorien.

Best salg
Le Poissonnier, fiskehandleren, står det med store svarte bokstaver over ferskvaredisken i et hjørne helt innerst i butikklokalene.

Fiskehandleren her er Cédric Cauliez.

– Vi har kun norsk laks. Den gir best salg, sammen med torsk, sier Cauliez til iLaks.

– Vi selger den hel og i fileter. Vi kan også røyke den – vi har eget røykeri på huset, legger han engasjert til.

Prispremie
Den er ikke spesielt billig. Ferske fileter med skinn tilbys for 23,90 euro per kilo. Det er over dobbelt så høy pris som konkurrenten Intermarché.

Les også: Pusher fersk laks på moderate priser

Høy pris til tross, salget er upåklagelig, mener Cauliez.

– Salget avhenger av promotions, men la oss si omlag 15 kasser á seks kilo. Det er 90 kilo per uke. Og det er bra.

Verdsatt
Med godt over 600 super- og hypermarkeder blir det omfattende salgsvolum. E. Leclerc har en markedsandel på rundt 20 prosent i Frankrike. Det holder til å være landets nest største dagligvarekjede, med en omsetning på 35,6 milliarder euro i 2015.

Fiskehandler Cauliez fremhever den høye kvaliteten på lakseproduktene han får levert fra norske fiskeoppdrettere.

– Det er et fantastisk produkt å jobbe med. Det er verdsatt av kundene, sier han ivrig.