Denne uken går det første Color Line-godstoget på Kontinentet

Nyheter
1217

Color Line tilbyr nå togtransport på Kontinentet av gods til og fra Norge via Oslo-Kiel i korrespondanse med godsfergen «Color Carrier».

I januar startet Color Line opp en egen godslinje mellom Norge og Tyskland. Siden da har selskapet jobbet med å få på en intermodal løsning for forsendelse av semitrailere og containere med tog videre nedover Kontinentet, skriver Moderne Transport og Finansavisen.

Sammen med den tyske transportoperatøren Kombiverkehr, har Color Line nå etablert en egen togrute mellom Verona i Italia og Kiel. Den første avgangen er torsdag klokken 21 fra Verona, og godset vil være framme i Oslo søndag ettermiddag klokken 16. Motsatt vei blir det avgang fra havnen i Oslo fredag klokken 19 med ankomst Verona tidlig tirsdag morgen.

– Vi er allerede nesten i mål med å fylle høstens avganger. Vi har fått kunder med på laget som forplikter seg, og toget er allerede 2/3 fullt hver uke, sier Trond Tønjum, salgs- og markedsdirektør i Color Line Cargo til Moderne Transport.

«Color Carrier». FOTO: Color Line

Color Line tilbyr også plass på avganger med Kombiverkehr-tog til Nürnberg, Köln, Duisburg, Ludwigshafen, München og Basel, og transittiden til disse byene vil være rundt 45 timer fra Oslo.

Konsernsjef i Color Line, Trond Kleivdal, sier til Finansavisen at han er overbevist om at kombinasjonen av frakt med skip og tog er kommet for å bli, og mener det gir muligheter for betydelig vekst.

– Både miljøhensyn, tidsaspektet og kostnader trekker i favør av denne løsningen, sier han.

Prisen skal være 40 prosent lavere sammenliknet med veitransport, samtidig som CO2-avtrykket reduseres med 50 prosent, ifølge Color Line.

Godstoget som skal frekventere strekningen, har en kapasitet på 30 vogner. Logistikkselskapet Freja Transport & Logistics på Langhus har sikret seg en tredjedel av disse vognene. Administrerende direktør Kjell-Arne Eloranta sier til Finansavisen at de er i dialog med flere store importører og eksportører om lastevolumer på den nye forbindelsen.