Nå stopper Kystverket utbetaling av milliontilskudd til rederiet.
I begynnelsen av august i fjor ble det klart at containerrederiet North Sea Container Line (NCL) skulle gå i gang med en ny fraktrute for fersk laks. Første seilas skulle gå fra Stord til London i løpet av september, bekreftet forretningsutvikler Martin Torkelsen i NCL overfor iLaks.
I mai fikk NCL containerrederiet 24,8 millioner kroner i tilskudd av Kystverket for å etablere lakseruten, som ville bli operert en gang i uken.
– Siden tilskuddet ble gitt har vi vært i dialog med lakseeksportørene om hva som er kriterier for containerisering av laksen. Basert på tilbakemeldinger og behov har vi lagt opp til et tilbud som skal fange flest mulig potensielle kunder, sa Torkelsen.
Transitt
Da koronapandemien traff Norge i mars, var NCL tidlig klar til å bistå med transport av laks ut i Europa og verden.
– Vi har fraktet laks under pandemien. Laksen ble lastet i container på slakteri i Norge, og skipene våre fraktet fisken sørover mot europeisk havn før den ble distribuert videre derifra til kundene. Transittid og kvalitet på laksen er like bra som på trailerfrakt, sa Torkelsen.
Nå viser det seg at hele prosjektet har falt i fisk. Og Kystverket sier nei til å betale ut støtte til rederiet.
– Situasjonen er selvsagt kjedelig, sier hamnesjef i Stord kommune, Inge Espenes, til NRK.
Stanset opp
I september stod nemlig en splitter ny dypcannskai ferdig på Eldøyane i Stord kommune, sør for Bergen. Prislappen var 50 millioner kroner, som kommunen betalte gjennom å ta opp lån.
Formålet var å flytte transport av fisk fra vei og over til sjø. Men etter bare noen måneder, og før Stord kommune hadde klar kaien sin, stanset ruten opp. Nå sier Kystverket nei til å betale ut stønadssummen på 24,8 millioner kroner til NCL.
Martin Torkelsen sier til NRK at det er flere årsaker til at lakseruten ikke ble den suksessen NCL hadde håpet på.
Dyrere containere
– Korona har gjort marknadssituasjonen i Storbritannia vanskelig over tid. I tillegg har korona og Brexit gjort det særs krevende å holde et tilbud i gang, sier han.
Vidare peker han på kraftig økning i priser for containerleie.
– Fra i fjor høst til i mai i år fraktet vi en del laks på båt fra Stord til England. Men situasjonen i markedet gjorde at vi måtte sette det på pause. Budsjettet hadde firedoblet seg og det var ingen ledige skip i markedet, sier Torkelsen.
NCL har likevel ikke gitt opp å få til transport av laks sjøveien.
– Når markedet blir normal igjen vil vi prøve å startet opp igjen så snart som mulig, sier Torkelsen.