Container-manko gir dyrere laksefrakt

Nyheter
877

Knapphet på containere og raskt økende fraktrater gir utfordringer på logistikk.

Omsetningen av frossenlaks har skutt i taket etter at flytilbudet er blitt desimert under koronaperioden. Særlig Chile har store fryselagre med laks, og økende volumer av fisk må skipes i containere til markedene i USA, Europa og Asia.

Les også: Flyfrakt-stopp kan gi 15 prosent volumfall i chilensk eksport av fersk laks og ørret

Pandemien har gitt økt netthandel, av alt fra bøker til leketøy og medisinsk utstyr. Det meste produseres i fabrikker i Asia, og asiatiske produsentland produserer mye mer enn hva de importerer. Tomme containere blir stående igjen i mottagerlandene og resultatet er en prekær mangel på containere i Asia, melder Dagens Næringsliv.

Shippingratene har også gått rett til værs. Prisen for å transportere en container fra Kina til den amerikanske vestkysten var over tre ganger høyere ved slutten av 2020 enn for ett år siden. Til østkysten var det mer enn en dobling, ifølge Baltic Exchange.

De siste statistikkene fra S&P Global Platts viser at det kostet over 10.000 dollar å sende en container fra Nordøst-Asia til Storbritannia i forrige uke – en ny rekord, og mer enn en femdobling med hva som er vanlig.

Det sørkoreanske rederiet HMM Co., som er en del av Hyundai-gruppen, advarte i forrige uke om at mangelen på fysiske containere og kapasitet om bord på containerskip sannsynligvis vil fortsette det kommende halvåret. Rederiet har satt inn flere skip på ruter til USA.