Container-knapphet gjorde at Aker BioMarine fraktet krillmel hjem på egen kjøl

Nyheter
0

Og jomfruturen til splitter nye «Antarctic Provider» ble kronet med skipsdåp.

Det blåser stiv kuling i kastene. Sluddbyger driver over kaien. Værforholdene er ikke helt ulikt det «Antarctic Provider» kan møte på fangstfeltene i Sørishavet. Lillianne Wiger har kledd seg i bunad og står klar på podiet. Hun jobber normalt med regnskap og lønn i Aker BioMarine, men har fått æren av å være gudmor for dåpen av den 168 meter lange fraktebåten.

Etter at hun har navngitt båten og ønsket den og dens mannskap all lykke på de syv hav, sender hun Moët-champagne-flasken resolutt inn i skipssiden.

Første last
«Antarctic Provider» ligger til kai ved Avaldsnes, like sør for Haugesund. Langt unna jaktmarkene ved Sørpolen. Fra broen kan en kikke over til storkunden BioMars fôrfabrikk. Her har skipet levert sin første last med krillmel tidligere denne uken.

– På denne offload’en her var et et par-tre tusen tonn, forteller Matts Johansen, konsernsjef i Aker BioMarine, til iLaks.

– Hvor mye krill går med på det volumet?

– Du kan gange det med syv. Vi selger til akvakultur 40.000 tonn cirka, så det er store volum som går til lakseoppdrett her i Norge, rekeoppdrett i Asia og annen marin fisk også. Det deler seg ganske likt mellom laks og reker, med 40 prosent hver, og 20 prosent for andre marine arter, sea bass og arter i Asia.

Matts Johansen, konsernsjef i Aker BioMarine. Foto: Trine Forsland

Ledig kapasitet
– Normalt går den ikke her, sier Johansen og kikker ut på det stormpiskede Karmsundet.

Det er flere grunner til at krillselskapet har hentet hjem fartøyet.

– For det første er sesongen akkurat ferdig nå. Dene båten er ny så den skulle ikke ha så mye vedlikehold og hadde ledig kapasitet. Så vet vi at logistikksituasjonen i verden er kostbar og vanskelig. Så det er en ganske stor kostnadsbesparelse for oss å kjøre den opp selv. Ta med litt utstyr, gjøre noen forbedringer når vi var her i Norge faktisk. Normalt vil den ikke gå med produkt helt opp hit til kunden. Den vil vil trafikkere mellom Uruguay, som er homeport, og fiskefeltene. Det er denne båten som henter produkt fra, tar crew frem og tilbake, og bunkrer.

Krillmelet vil vanligvis gå med containerbåter fra Uruguay og opp til Norge.

– Og prisene for containerfrakt har mangedoblet pris den siste tiden?

– Ja, og det er manglende kapasitet, ikke bare kostnad, understreker Johansen.

– Da kan de tre fangstbåtene være på fiskefeltene hele året, de er hjemme 6-7 uker i året, for vedlikehold, men ellers er de ute hele året.

Trivsel
Ingen i Aker BioMarine kjenner båten bedre enn møringen Eldar Vindvik, konserndirektør for flåtefornyelse.

Eldar Vindvik, konserndirektør for flåtefornyelse. i Aker BioMarine. Foto: Trine Forsland

– Prosjektet startet vi i 2019, skrev kontrakt 21. desember, og to år seinere var båten levert fra Yantai i Kina. Den er designet av Wärtsila og sammensatt i Kina. Vi har lagt vekt på trivsel for mannskapet, for å frakte mannskap er en viktig del av jobben, sier Vindvik.

– Vi har kinosal, det er gym, det er bordtennis, det er gode rekreasjonsrom, musikkrom, badstu. Vi driver intern opplæring med kursing av mannskap, fortsetter Vindvik.

– Vi har lagt stor vekt på bærekraft, få ned fotavtrykket vårt. Ta mer last per tur og færre turer.

– Vi har et kransystem fra Aukra Maritime, der fire kraner samtidig opererer 12 sekker over rekken. De går i big bags, pakkes på fabrikkskipene og lastes over i nett, sier Vindvik videre.

Skipet er bygget ved CIMC Raffles Offshore verft i Yantai, og er utstyrt med Dynamic Positioning (DP). Fra broen kan en se et akterdekk på størrelse med en fotballbane. Under dette ligger fire lasterom som rommer 40.000 kubikkmeter som gir en lastekapasitet 12.000 tonn krillmel.

Foto: Trine Forsland