Cargonet på Fauske. Her teller hvert sekund og hver centimeter

Nyheter
0

Sydfrukter og laks.

Det er en sen ettermiddag når iLaks besøker Fauske Jernbanestasjon. Her skal biler med laks fra Vesterålen og Salten straks være. I 15 år har fauskeværingen Håvard Johansen jobbet for Cargonet, og dets forløpere. Her har han ansvaret for at alt som skal over på skinner, går på skinner. De siste årene har mengden laks som går via tog økt betydelig. Fra 2018 og 2020 økte det med over 50 prosent, og mer skal det bli.

I ettermiddag kommer det sju semitrailere som skal levere fersk laks som skal videre til Oslo, og Alnabru. Tidligere på dagen kom 12 biler, som blir 24 containere, eller TEU’er som det heter i bransjen.

Langtransportsjåfør Tor Kaspersen, har ankommet terminalen i god rute. Klokka ett på dagen var han ferdig lastet ved Nordlaks sitt slakteri på Stokmarknes.

Fergeklaff
– Nå i dag klaffet det med ferge, ja, det klaffet egentlig med alt. Ferdig lastet klokka ett i dag, og fremme litt over seks. Med meg har jeg 32 paller med fersk laks, som nå skal lastet på toget, sier Tor Kaspersen.

Sjåfør Tor Kaspersen, hos firma Øyvind Jensen. (Foto: Steve Hernes).

Kaspersen kjører for Øyvind Jensen, som det tydelig fremgår på bilen, som igjen er en av Nor-log Gruppens transportører. Med sine 18 terminalpunkter i Norge, disponerer de om lag 800 transportenheter i landet. Med 21 års erfaring som ambulansesjåfør, vet Kaspersen betydningen av at hvert sekund teller. Etter noen minutters pause, går ferden videre til Bodø med fersk frukt.

Ombord i en Reachstacker fra Kalmar, styrer Andre Arntzen spakene. Normalt jobber han ved terminal i Bodø, men nå er det behov for hans løfteevner på Fauske.

– Dette er en super maskin i forhold til de vi hadde før. Denne typen fikk vi for i overkant av ett år siden. Den jeg løfter opp her er på 33 tonn, så jeg har fortsatt over ti tonn å gå med denne løfteren, forklarer Arntzen.

Varsomt senker han Rema 1000 hengeren på togvognen, etter å ha bommet med et par centimeter på første forsøk.

– Den er sikkert lastet litt skjevt på bilen, så derfor litt glipp i første forsøk, smiler han.

Andre Arntzen, Cargonet. (Foto: Steve Hernes)

Feillasting
Feil lasting skjer fra tid til annen, forteller Cargonets terminalansvarlig på Fauske.

– I går kveld var det noen, trolig uerfarne lastere, som hadde fylt 14 tonn laks i en bil, og lastet det helt frem i bilen. Da vi skulle gå gang med å få den over på skinner, klarte vi ikke løfte den. Dermed måtte bilen dra inn til Bodø for omlasting, så kom den hit igjen i dag tidlig, og ble så trygt sendt videre, sier Håvard Johansen.

Les mer: Laks fører til godsløft på Nordlandsbanen

I samarbeid med ASKO og Rema 1000 går det laks sørover, mens det nordover kommer kålrabi og andre herlige sydfrukter til den nordnorske befolkningen. Laksen kommer primært fra fire slakteri. Mowi Herøy, Nova Sea på Lovund, Cermaq i Bogen og Salten N950 på Sørarnøy. Sistnevnte har holdt stengt i lengre tid, grunnet vesentlig ombygging, men skal være i full drift igjen i begynnelsen av september. Da blir det ytterligere ti biler med laks som skal på toget daglig.

Terminalsjef Håvard Johansen (tv) på Fauske, Cargonet. (Foto: Steve Hernes).

Laksen skled i snø
Det er heller sjelden det skjer store feil og uhell, men for noen år siden gikk det galt. Selvfølgelig ikke på Fauske, men i Narvik, kan de tre fauskeværingene fortelle iLaks.

I malmbyen Narvik skulle de en dag løfte 20 tonn laks fra bil.

– Idet det den skulle settes på toget, glapp den rett ut av løftekranas armer. 20 tonn laks som rullet ut bortover snøen. Det så ut som et levende hav med laks og isopor. 32 paller med laks ble spredt utover et stort område, forteller Hans Petter Lundbakk i Cargonet.

Så ruller et nytt vogntog inn på terminalen. Nok en bil fra Fauskefirmaet Øyvind Jensen. Det er over 50-år siden Øyvind Jensen og broren Per Anton kjøpte hver sin lastebil og startet firma, på farens Shell-stasjon på Fauske.

Denne dagen gikk alt som smurt for sjåfør Alf Ottar Olsen. Han kommer fra Cermaq sitt slakteri i Bogen. Drøye to timer kjøretur nordover gjennom et utall tuneller langs E6 ligger Tømmerneset. Her tar en av til fylkesvei 835. Midtveis i den åtte kilometer lange tunellen krysses kommunegrensa til Cermaq-kommunen Steigen.

– De slaktet den siste laksen klokka halv fire, og femti minutter senere var jeg ferdig lastet, og på tur hit, sier en fornøyd Alf Ottar Olsen.

– Det er ikke alltids det går så greit. Forrige uke var det noe krøll med levering, så jeg måtte vente til halv ett på natta før jeg kunne kjøre til Fauske. Så da kom ikke laksen med kveldstoget, men først morgen etter, sier Olsen.

Lokfører siden 1987
Lokfører og ranværing Kjell Einar Sørensen har siden 1987 ført tog langs Nordlandsbanen. I kveld skal han videre fra Fauske til Rana i første omgang, der ny last med laks fra Nova Sea skal på skinnene.

Hans Petter Lundbakk, Andre Arntzen, Håvard Johansen. Cargonet. (Foto: Steve Hernes)

– Fisken må jo inn fra kysten og til Rana. Ingenting har det så travelt som død laks. Vi har ekstremt lite forsinkelser, og veldig god punktlighet, særlig i forhold til de som kjører Ofotbanen og ned Sverige, sier Sørensen.

Sørensen og Lundbakk, forteller at de på svensk side har langt mer utfordringer med skinnene til Banverket, enn de har med Bane Nor her på Nordlandsbanen. Blir det forsinkelser her, kan de bli svært store forteller de to.

– Vi ligger over målene om punktlighet, har rundt 95 prosent punktlighet som er godt over målet. Bane NOR har gjort mye god jobb i det siste med fjellsikring, stikkrenner blant annet. Det har vært veldig viktig for vår regularitet. I tillegg har vi forholdsvis nye og gode lokomotiv i Cargonet, sier Sørensen og setter kurs for Mo i Rana.

Lokfører Kjell Einar Sørensen, Cargonet. (Foto: Steve Hernes).