“Ro Venture” ble nylig overlevert fra Larsnes Mek. Verksted til rederiet Rostein.
Det opplyser verftet på sine Facebook-sider.
“Ro Venture”er den andre hybride brønnbåten i verden etter søsterskipet “Ro Vision”.
Ifølge Larsnes Mek. Verksted er begge brønnbåtene utstyrt med batteripakke fra Siemens, et sett dieselgeneratorer fra Yanmar og har SCR anlegg for NOX-rensing fra Emigreen montert om bord. Båtene har en kapasitet på 3.900 kubikkmeter.
– “Ro Venture» har blitt utrustet på rekordtid på knappe 4,5 måned. Vi leverte “Ro Vision” i slutten av mars og med tanke på tiden vi har vært inne i med utfordringene rundt Covid-19 situasjonen, har våre egne ansatte og våre underleverandører gjort en formidabel innsats i denne spesielle perioden, der vi har hatt tilnærmet full drift, skriver Larsnes Mek. Verksted.
Mens “Ro Vision” går på kontrakt med SalMar, skal “Ro Venture” gå i spotmarkedet. Det opplyser viseadministrerende direktør i Rostein, Glen Bradley, til iLaks.
– Vi tror båtene er riktige investeringer for å gjøre miljøløftet, sier han.
Om erfaringene med “Ro Vision” så langt, sier han:
– Det har vært en innkjøringsperiode, som har fungert ganske bra. Vi har ikke noe data ennå med tanke på CO2-besparelser da den går i ulike operasjoner. Det vil vi få se etter hvert, men hybridoppsettet fungerer veldig godt, avslutter han.
Les også: – Om seks måneder er 20 prosent av vår tonnasje hybrid
