Senket av lavere salgsvolumer.
EWOS, Cargills norske fiskefôrvirksomhet, måtte tåle en resultatskrell ifjor. Salget av fôr sank. Selskapet har avvikende regnskapsår, og rapporterer resultatet for perioden 1. juni 2017 til 31. mai 2018.
Tap av markedsandeler
Ifølge Fiskeridirektoratet vokste det norske fôrmarkedet med fem prosent i samme periode, noe som impliserer et tap av markedsandeler for EWOS-fôret.
«Fôrmarkedet opplever tøff konkurranse. Omsetningen er negativt rammet av reduksjon i salgsvolum. Lavere volum, kombinert med lavere marginer ga tap i 2018,» skriver EWOS i sin årsrapport.
Fallet i topplinjen var på hele 19,9 prosent, og resultater og driftsmargin preges følgelig av det.
Vil stenge
Det er tøffe konkurransevilkår for produsentene av fiskefôr rundt Nordsjøbassenget. Før jul kunne EWOS-konkurrenten Skretting opplyse at de vil stenge sin fôrfabrikk i Storbritannia.
- Les også: Overkapasitet tynger fiskefôrmarkedet
Den harde konkurransen skyldes overkapasitet, særlig etter at den største kjøperen av fiskefôr, Mowi, etablerte sin egen fôrdivisjon. Mowi har en fabrikk på Valsneset i Bjugn, og vil åpne sin nye fôrfabrikk i Kylakin på Isle of Skye i Skottland i begynnelsen av februar.