Bråstopp i laksesalget i Japan og Korea etter krigen i Ukraina

Nyheter
0

Kontrakttørke og dyrere flyfrakt hemmer eksporten.

Han har akkurat unnagjort en 24 timers flytur. Nordøst fra Tokyo, gjennom Beringstredet, over Nordpolen og helt til Bergen. Det er langt å fly etter at det russiske luftrommet er stengt. Johan Kvalheim, fiskeriutsending til Japan og Sør-Korea, møter de samme utfordringene som den flybårne laksen.

For salget av flybåren laks til de to markedene har falt tungt det siste året. Sør-Korea er ned 16 prosent, 28 prosent ned på Japan. Japan ligger på 13. plass på eksportstatistikken, Sør-Korea ligger på tiende plass.

Kontrakter
– Japan er stabilt. Vi snakker langsiktighet. Japanerne jakter langsiktige kontrakter, og i november/desember var ikke så mange slike tilgjengelig. Eksportørene ville ikke inngå lange kontrakter, siden de ikke visste hva de ville få for fisken. Grunnrenteskatten skapte stor usikkerhet.

Les også: – Det er mye usikkerhet, men tallene viser en annen historie

Lakseeksporten fra Norge har holdt seg stabil i volum, rundt 30.000 tonn (målt i helfiskekvivalenter) i en årrekke.

– Og så gikk russerne inn i Ukraina, og da ble det bom stopp, sier han og viser til økt flygningsdistanse og fraktkostnader.

– Hvor går laksen? spør han, før han selv svarer: – Den ferske laksen går i retail, 90 prosent, og HORECA tar ti prosent.

Fersksegmentet har tre produkter: Norsk laks, norsk ørret og japansk ørret. Fersk laks høster en betydelig prispremie sammenlignet med fryst laks.

Foredlet
– En skål med en sushi basert på fersk laks koster 180 yen (14,20 kroner), mens en skål med to sushi-porsjoner basert på fryst laks koster 130 yen (10,30 kroner).

Sushi-biter fra den japanske restaurantkjeden Sushiro.

Samtidig har Japan et bakteppe hvor både sjømatkonsumet og befolkningsantallet synker. Det er ikke tilfelle i Sør-Korea:

– Sør-Korea er i sterk vekst. På ti år har vi hatt en vekst fra 700 millioner kroner til nesten 4,5 milliarder kroner. Og det er laksen som driver alt dette, sier Kvalheim.

Mens Japan er et marked for foredlet laks, er Sør-Korea primært ute etter (stor) helfisk. Laksen som bys frem for salg er sashimi-dominert. Markedet er grovt sett todelt mellom dagligvarer og HORECA, mens E-commerce står for ti prosent av sjømathandelen.